Друга частина інтервʼю із Оленою Шуляк: які оцінює депутатів від «Слуги Народу» в місцевих радах, як вирішити питання із проблемними забудовниками, як охороняти культурну спадщину, про політику в Чернігові. Дивіться відео. Або читайте вибрані редактором відповіді.
Олена Шуляк, пряма мова.
Про партії
- Я би хотіла зазначити, що партії потрібно відрізняти: до повномасштабного вторгнення і під час повномасштабного вторгнення. Наша партія під час великої війни займається виключно трьома речами: допомога ЗСУ, допомога внутрішньо переміщеним особам і це допомога нашому українському бізнесу, (релокованому, або який має проблеми на відповідній території).
Чому саме бізнесу? Тому що це податки, це робочі місця і фінансування наших ЗСУ. Міжнародні гроші не направляються на фінансування обороноздатності нашої країни. А гроші від податків українського бізнесу саме направляються туди. Я не знаю жодної політичної сили, яка може виграти війну. Тому всім потрібно об'єднуватись навколо завдань, які пов'язані з підвищенням обороноздатності країни. Коли буде перемога, то розпочнуться виборчі перегони, всі політичні процеси. І політичні партії змінять свої стратегії. А зараз всі наші партійні офіси, незважаючи де вони знаходяться - на Чернігівщині, на Київщині, на Херсонщині - вони всі перетворені на своєрідні хаби, які виконують гуманітарну місію, комунікативну, інформаційну. І я вважаю, що це на сьогодні єдине правильне рішення.
Про проблемих забудовників
- На сьогодні не всі забудовники відновили, на жаль, будівництво. Активніше - на західній Україні. В місті Києві - не більше 80%. Я думаю, що чернігівські забудовники не є виключенням. Якщо забудовник наближається до банкрутства, то ти не можеш йому допомогти державними бюджетними грошима чи місцевими бюджетами для того, щоб він виконав свої зобов'язання. Тому що це буде несправедливо по відношенню до тих людей, які сплачують податки і не мають інвестування в первинну нерухомість.
Якщо це доброчесний забудовник, який хоче виконати своє зобов'язання, то на сьогодні є можливість працювати і з державними програмами, наприклад, як еОселя. Можна працювати з банками і отримувати відповідне проєктне фінансування.
Буквально нещодавно була дуже добра новина – місто Долина (Івано-Франківська область). Місцева влада забрала на свій баланс довгобуди, добудували за кошти місцевого бюджету. І ключі від новеньких квартир віддали нашим військовим.
Ми зі свого боку із Міністерством відновлення зараз ініціюємо інвентаризацію всіх довгобудів по країні. Дуже важливо розуміти, як потім із цим фондом можна буде працювати.
Про захист обʼєктів культурної спадщини
- Ми створили на рівні двох комітетів ВР парламентську робочу групу. Тому що неможливо займатися регіональним розвитком і містобудуванням без збереження культурної спадщини і взагалі без планування процесів в цій сфері. Бачимо велику кількість знищених пам’яток в Київі, з іншого боку - величезна кількість знищених пам'яток в результаті агресії рф. Все це говорить про те, що потрібна системна робота і на рівні змін до законодавства. Тому що діючє законодавства не діє.
Зараз ми підійшли до того моменту, коли активно громади і області починають працювати над програмами комплексного відновлення. І починають планувати, яким чином це відновлення буде відбуватись. І тому ми вирішили, що саме ми можемо бути тим, такою ланкою проміжною, яка буде і збирати проблематику, і надавати пропозиції до зміни до законодавства.
Нещодавно Міністерство культури нарешті долучилися до «цифрової сім’ї»: вони розробили разом з партнерами Реєстр нерухомих пам'яток. В цьому реєстрі вже є десятки тисяч об'єктів. Звичайно, величезне навантаження на місцеву владу, тому що саме вони починають заповнювати цю інформація. Але це перший крок до того, щоб навести лад в цій сфері, оцифрувати, подивитися де в нас пам'ятки, чи дійсно всі внесені до цього реєстру. Тому що до цього часу Реєстр був у вигляді якоїсь таблички в екселі.
Наступний крок: місцева влада містобудівну документацію з історико-архітектурними опорними планами вже нарешті актуалізувала і затвердила. Щоб нарешті ми мали уявлення, що в нас охороняється, де цей історичний реал, де ця там буферна зона, де ця зона охорони пам'ятки. Тому що на сьогодні дуже складно взагалі розуміти, а що у нас під охороною. А коли ти не знаєш дещо під охороною, це завжди можливості для корупційних проявів.
Починаємо з малого. Інвентаризація, оцифрування, реєстри, які будуть публічними, прозорими, щоб всі могли бачити, зайти, подивитись і задати запитання. Або місцевій владі сказати: «А чого в мене тут на вулиці пам'ятка, а вона не внесена до реєстру». І тоді вже місцева влада повинна буде робити відповідні дії, щоб реагувати на запит від мешканців громад.
Про політику в Чернігові
- Я взагалі не розумію, яке може бути протистояння, коли йдуть складні в нас дії на фронті. Зараз йде страшна війна, і це питання повинно бути номер один, а не питання якихось політичних історій. Дуже би хотілося, щоб менше було політики, а більше було справ реальних, які допомагали б саме мешканцям міста Чернігів. Коли буде перемога, коли вже будуть вибори, жителі Чернігова дадуть оцінку тому, що зараз відбувається. Для Президента на сьогодні фактор номер один – це є фактор безпеки. Захист країни і фактор безпеки. По-іншому влада не може діяти, тому що нам потрібно захищати всіх своїх мешканців, всіх регіонів, всіх областей, тому що ворог страшний.
* * *
Перша частина інтервʼю: Кошти тим, хто відновив своє житло, втратив оселю в окупації. Основне з інтервʼю Олени Шуляк