Підприємиця із Чернігова розповіла, чому державні грантові програми їй не підходять

05 ЖОВТНЯ 2023, 12:32

3244

Єлизавета Зорко, засновниця бренду PLCN

У цьому випуску співзасновниця бренду рюкзаків та сумок PELICAN Єлизавета Зорко розповідає про те, як бізнес пережив окупацію, але продовжує розвиватись навіть у кризовий час.

Дивіться відео чи читайте текстову редакторську версію.


Арсен Чепурний, журналіст: Привіт, друзі! Якщо ви хочете придбати собі якісний рюкзак або сумку, зараз розкажемо, де це можна зробити. Продовжуємо розповідати про чернігівський бізнес. Сьогодні говоримо із співзасновницею бренду Pelikan Єлизаветою Зорко у передачі «Наші люди». Як і коли виникла ідея бренду з виробництва рюкзаків та сумок?

– Ідея бізнесу виникла в 2015 році, коли я зі своїм чоловіком навчалася в КПІ (Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» - ред.). Ми спочатку робили блокноти ручної роботи. Я не пам'ятаю, як ми прийшли до цієї думки, але згодом ми продали певну кількість блокнотів і купили першу машинку. І з цього все почалось. Перші вироби ми шили у гуртожитку сімейного типу при КПІ.

Перші вироби - це були рюкзаки типу ролл-топ, які скручуються, закриваються на фастексі. Ми досі виробляємо рюкзаки, створені на базі найпершого рюкзака. Створені з натуральних матеріалів типу твіл. А потім ми вже перейшли на кордур, нейлон, оксфорд і так далі.

Ми вчилися на інженерів. Я трошки вміла шити, мене цьому навчила моя бабуся. І ми вирішили, а чому б не спробувати? Спочатку ми хотіли і досі дуже хочемо виробляти одяг. Але тоді, коли ми починали, ми думали "А що б ми могли робити, щоб ми змогли це зробити самі?". І це були рюкзаки.

Я їх на помилках сама вчитися робити і роблю їх досі.

– Чому назвали бренд PELICAN?

– Це така історія не дуже серйозна. Спочатку ми робили блокноти і називалися «Капітан-Пелікан». Чому так? Я вам не відповім. Потім ми вирішили, що це трошки несерйозно для рюкзаків і залишили назву «Pelican». До речі, ми в процесі ребрендингу. Назва буде змінюватись. Ми будемо викидати із назви всі голосні букви. І назва буде читатися як PLCN і розшифровуватись як “pull, load, comfort,navigate”, що означає «натягуй, завантажуй і носи з комфортом». Ми позиціонуємо себе як urban autdoor brand. Тобто ми робимо продукти, які можна носити у подорожах, за містом в коротких подорожах та у місті. Вони універсальні і можна використовувати у різних умовах.

Бренд PLCN - малий бізнес із виготовлення рюкзаків у Чернігові

– Із яких матеріалів виготовляєте продукцію?

– Ми виготовляємо з таких матеріалів як кoрдур, нейлон, поліамід, поліестер. Це розповсюджені матеріали для вироблення рюкзаків. Вони міцні, надійні, із ними зручно працювати. Ми купуємо в українських постачальників тканин. Із 2015 року ми вже знайшли постачальників, з якими постійно працюємо. І, відповідно, купуємо у них тканини та фурнітуру.

– Як бізнес пережив повномасштабне вторгнення?

– Зараз вже краще, ніж рік тому. Ми зустріли повномасштабне вторгнення на прикордонні Чернігівщини. Були окуповані в перший день. І вже після обіду ми не мали змоги виїхати, тому що шляхи були обмежені через підрив мостів. І оскільки діватись були нікуди, ми вирішили, що будемо залишатись.

Цікаво, що саме 25 лютого (2022 року - ред.) ми мали перевозити виробництво в Чернігів. Але не склалося.

Потім нам допоміг бренд Jagermeister, який роздавав міні-гранти для бізнесу, який постраждав під час воєнних дій. Ми отримали грант, і на ці кошти перевезли виробництво в Чернігів.

Зараз ми працюємо в складних умовах. Я наразі працюю одна, комунікую у соціальних мережах, спілкуюсь із клієнтами, виконую замовлення, крою, ношу їх на пошту. Таке справжнє підприємницьке життя. Дуже хочу найняти швачок, щоб звільнити час і руки, але наразі не маю такої змоги. Не хочу так ризикувати і підставляти людей, у разі чого.

Єлизавета Зорко

– Чи змінилось щось для бізнесу, якщо порівнювати з довоєнним часом?

– На бізнес вплинула пандемія 2020 року, оскільки весь світ перестав подорожувати. А ми ж виготовляємо вироби для подорожей та пересування у місті. У той час, коли всі сиділи вдома і не подорожували, то і наш продукт був не на часі.

Ми доволі складно відновлювались після ковіду, і вже перед початком повномасштабного вторгнення я відчула, що ми вийшли на доковідні показники. І тут почалось повномасштабне вторгнення.

Змінилося, насправді, дуже багато, тому що змінились постачальники. Дехто з постачальників, з якими ми працювали з 2015 року, втратили виробничі потужності. Приміром, ті, що знаходилися в Харківській області: вони взагалі не працюють. І це не поодинокі випадки.

Інші мають проблеми з логістикою. Приміром, ми використовували підкладочну тканину одного постачальника, а зараз ми використовуємо таку саму, але іншого кольору, тому що вони нам не можуть гарантувати, що вона в них буде в наявності. І, можливо, нам доведеться змінювати колір підкладки, тому що ми не можемо купити дуже багато, щоб матеріал лежав на складі. Оскільки ми цього не можемо зробити, то нам доводиться обирати з того, що є. До війни таке було рідкістю, а зараз таке може бути.

Є вироби, які ми будемо знімати з виробництва, тому що ми не можемо купити всі комплектуючі. Є залишки, і коли вони залишки закінчаться, ми будемо знімати щось із виробництва. Напевно, ми будемо перезапускати ці моделі.

– Ви користувались державними програмами допомоги?

– Всі державні програми розраховані на те, що людина стартує чи хоче розвивати свій бізнес. І таким чином створює робочі місця та закуповує необхідне обладнання чи сировину.

Наразі проблем із обладнанням чи сировиною у мене немає. Але мені були б потрібні кошти, приміром, на оплату праці. Але ці грантові програми не покривають оплату праці, чи маркетинг, чи промоутінг. Я не маю проблем із засобами виробництва чи сировиною, тому мені ці грантові системи не підходять.

Якщо вам потрібно створювати виробництво чи виробничі потужності, то це класні інструменти. Але мені наразі вони не підходять.

Зараз я хочу заробити коштів, щоб в мене був певний буст на оплату праці, щоб найняти працівників, тобто людей, з якими я хочу працювати і бути спокійною, що я їм гарантую заробітню плату.

– Які плани розвитку бізнесу маєте?

– Наразі ми почали реалізовувати плани, які булидо повномасштабного вторгнення. Плануємо випуск благодійної колекції: сумки і рюкзаки, значна частину коштів з продажу яких буде передаватися на благодійність.

Також ми в процесі розробки великої колекції, яку плануємо із 2020 року. Паралельно робимо ребрендінг. Це також впливає на випуск нової колекції, яка буде випущена під новим брендом. Також в планах випуск суббренду - на жіночу аудиторію, тому що ми маємо ще один бренд, але ми їм постійно так не займаємось. Але кілька років постійно отримуємо замовлення. Довго думали, як нам це все сумістити, тому що два проекти вести досить складно. Тому ми будемо робити суббренд в бренді, він буде називатися PLCN by Yelizaveta Zorko, бо бренд називався Zorko. І у мене ось такі плани великі. Але я одна, я сподіваюся, що я зможу їх реалізувати  у якомусь осяжному майбутньому.

* * *

"Час Чернігівський" писав про жінок у бізнесі: 

Схожі новини

Суд над чернігівцями у Гомелі: у чому звинувачують українців

04 БЕРЕЗНЯ 2024, 09:10

Стало більше дронів: ворог обстріляв чотири громади Чернігівщини

04 БЕРЕЗНЯ 2024, 08:12

Рідні просять підписати петицію щодо присвоєння Героя загиблому штурмовику

04 БЕРЕЗНЯ 2024, 06:12

Фото

У чотирьох громадах Чернігівщини прощались із загиблими бійцями ЗСУ

03 БЕРЕЗНЯ 2024, 20:57

На Чернігівщині все село просить жінку стати студенткою

03 БЕРЕЗНЯ 2024, 19:28

Вiдео

Захист української культури, мільйон для ЗСУ: об’єднання митців Чернігівщини про свою роботу

03 БЕРЕЗНЯ 2024, 17:35

Порозкривало клітки, повитягувало і подушило кролів. Знову чупакабра?

03 БЕРЕЗНЯ 2024, 15:28

ТОП-переглядів