На Чернігівщині в останні кілька місяців побільшало нарікань бізнесу від податкової. Спершу розмови були неофіційні. Пізніше керівники кількох компаній виступили публічно. "Час Чернігівський" розбирався, із чим це повʼязано і чому тиск на бізнес у війну особливо небезпечний.
Постали із попелу
Кабельний завод останні 2 роки до повномасштабної війни займав понад 25% українського ринку серед виробників оптоволоконних кабелів. 24 лютого 2022 на підприємство завезли нове обладнання та зробили передплату за ще одну лінію для збільшення виробничих потужностей. А 27 лютого – все було знищено внаслідок прямого ракетного удару та тривалої пожежі.
Колектив не опустив руки: вже у червні-серпні того ж року закупили обладнання та матеріали і запустили виробництво. Місце обрали, але знову ж таки – на території області (!). Із цим допомогли у Чернігівській ОВА.
Читати також: Український характер: у Чернігові відновили з попелу зруйнований ворогом завод «Ютекс Україна»
Попри війну, завод розвивається, сплачує податки і будує плани на майбутнє. Водночас нікуди не ділися проблеми з поверненням старих кредитів та відновленням ринків збуту.
А потім прийшли … податківці
Додались нові проблеми - блокування податкових накладних через невідповідність критеріям ризиковості, хоча підприємство жодного разу не потрапляло в групу ризикових.
За інформацією представників заводу, місцева податкова свідомо перешкоджає діяльності підприємству. Мова як і про блокування податкових накладних загалом, так і запит на документи з боку Головного управління ДПС у Чернігівській області, який нічим не регламентується.
На підприємстві кажуть, що у другій половині листопада та першу половину грудня 2023 назбиралося заблокованих накладних, де ПДВ вже сягає майже 1 млн грн.
Розв’язати цю проблему законно, щоб не нашкодити власному виробництву, нереально. Адже постійно збільшується кількість документів, потрібних для відновлення реєстрації накладних.
Представник заводу Микола А. каже, що вся ця ситуація шкодить репутації перед покупцями, які, своєю чергою, недоотримали податковий кредит у значних сумах і хочуть перейти до інших виробників. Відтак, відновлене «з нуля» підприємство знову на межі закриття. Окрім того, компанія перестає бути конкурентоспроможною.
Скаржаться по всій Чернігівщині
Про дивні дії керівництва податкової на чолі з в.о. Юрієм Твердохлібом, (до цього працював на Одещині) вже змушені публічно говорити відомі підприємці. Дійшло до того, що чернігівські бізнесмени вимушені публічно заявити про недовіру керманичу податкової.
Говорять, все через посилення тиску і перевірок. Зустрічі з керівництвом податкової не мали успіху, бо після поверхневого знайомства вже на розмову щодо утисків підприємців Юрій Твердохліб не прийшов.
"Ситуація змінилася на гірше протягом 3-4 місяців. Ми пов’язуємо це зі зміною керівництва у податковій. До мене як президента ТПП просто шквал звернень про порушення партнерських правил і відносин з податківцями. Прикладів багато", - каже Костянтин Іванов, президент Чернігівської торгово-промислової палати.
Читати також: Підприємці Чернігівщини вимагають замінити керівника податкової через тиск на бізнес
Що каже влада
Конфлікт торік у грудні дійшов до такої точки, що в ситуацію втрутилася Чернігівська ОВА.
Підтримав вимоги підприємців начальник Чернігівської обласної військової адміністрації. Він переконаний: на прикордонній Чернігівщині бізнесу і так важко, а дії податківців стримують і заважають розвитку підприємств.
"Бізнес Чернігівщини у важкі часи для області віддав все задля того, щоб вистояти. Бізнес бореться у війні з усіма. Хочемо спільної перемоги. Бізнесу і так важко. Має відновитися і питання додаткових бар’єрів. У вигляді контролюючих органів на мій погляд не припустимим", - каже В’ячеслав Чаус, начальник Чернігівської ОВА на спільній прес-конфренції у грудні 2024 року.
Прес конференція у Чернігівській ОВА
У податковій кажуть: все законно
У податковій на запит «Часу Чернігівського» відповіли, що насправді там все ж таки комунікують з підприємцями. Щодо решти - є дистанційний формат.
«Зважаючи на військовий стан, широко використовується дистанційний формат розʼяснювальної роботи зі залученням платників податків всіх територіальних громад області.
Згідно плану-графіка заходів інформаційно- розʼяснювальної кампанії щодо новацій податкового законодавства, лише протягом вересня - грудня 2023 року організовано та проведено 19 вебінарів.
Щоденно проводилися сеанси телефонного звʼязку «гаряча лінія», під час яких платникам податків надавали відповіді на запитання та розʼяснення з питань реєстрації та застосування РРО/ПРРО, застосування РРО при роздрібній торгівлі підакцизними товарами, застосування ФОП спрощеної системи оподаткування, використання електронних сервісів ДПС тощо», - йдеться у відповіді.
Також фіскали звітують: у 2023 підрозділи управління податкового аудиту провели 1296 узгоджених перевірок, з них: планових - 3, позапланових - 293, фактичних - 1000.
Субʼєктам господарювання, які порушили податкове законодавство, донарахували узгоджених грошових зобов'язань (з урахуванням штрафних санкцій) на суму 82,5 млн грн.
З приводу податкових накладних та їх блокування - у податківців кажуть: діяли за порядком та законом і у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року No1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Окрім того, у разі невідповідності накладні блокуються автоматично, а зміни до Єдиного реєстру податкових накладних вносяться виключно на рівні центрального органу.
«Основним механізмом даного Порядку є автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків без будь-якого ручного втручання.
Зазначене підтверджується підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 41 ПК України, яким визначено, що ведення Єдиного реєстру податкових накладних (реєстру відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а отже, внесення будь-яких змін од нього здійснюється лише на рівні Державної податкової служби України, як центрального органу виконавчої влади та постановою КМУ від 29.12.2010 р. No1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних». Відповідно до Порядку No1165 Головне управління ДПС у Чернігівській області наділене повноваженнями розгляду повідомлень до зупинених податкових накладних, прийняття рішень про врахування/неврахування таблиць даних платника податку, відповідності невідповідності СГ критеріям ризиковості», - йдеться у відповіді на запит «Часу Чернігівського».
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначено наказом МФУ від 12.12.2019 No520 «Про порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН», зареєстрований в Міністерстві юстиції 13.12.2019.
Зазначений порядок також визначає порядок дій платників у разі зупинення ПН/РК, а саме право платника щодо подання копій документів та письмових пояснень на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду та прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК, наголосили у податківців.
Також там інформують, що у 2023 на реєстрацію подані 2 178 067 податкових накладних на суму ПДВ 16 572 856,9 тис грн. З них не пройшли автоматизований моніторинг та зупинились 23 675 податкових документи на суму ПДВ 984 401,6 тис грн, що складає 5,9 % від суми ПДВ та 1,5% від кількості поданих на реєстрацію податкових накладних.
За аналогічний період минулого року відсоток зупинених податкових накладних по сумі ПДВ складав 9,3% по кількості - 2,7%. Так, протягом 2023 на розгляд Комісії регіонального рівня надійшло 31884 повідомлень до зупинених податкових накладних на загальну суму ПДВ 893057,1 тис грн. Позитивне рішення Комісією прийнято по 27182 повідомленнях на суму ПДВ 700591,74 тис грн, що складає 85,3 % по кількості позитивно розглянутих повідомлень, 78,4% по сумі ПДВ.
Діалог є?
«Час Чернігівський» також поцікавився у Костянтина Іванова стосовно того, чи є зрушення у конфлікті між податківцями та підприємцями. Нам відповіли: усе досі складно. Не додає ясності і те, що колишня керівниця Податкової інспекції у Чернігівській області Людмила Слотюк поновилася на посаді через суд. І хто тепер керує відомством - питання.
«Наша головна вимога була - змінити керівника податкової, який тероризував бізнес такими методами. Ми попросили змінити його на професійну людину. Далі відбувається наступне - усі ті вимоги, які буквально не налізали на голову - їх виправили…а те, що залишилося - там по-різному. Наприклад, Сергій Берестовий, відомий бізнесмен, він судиться по тих моментах, які йому виписали…»
Костянтин Іванов
Окрім того, як стало відомо з власних джерел, нині триває внутрішня службова перевірка у відомстві та стосовно особисто Юрія Твердохліба. Її ініціювали за підсумками активності чернігівських підприємців.
Представник кабельного заводу Микола А. в свою чергу коментує: публічний розголос йому також допоміг.
«Так, справа зрушила з місця, деякі податкові накладні нам почали розблоковувати. Спробуємо подати ще накладні - побачимо, чи будуть нові блокуватися чи ні. Це нам дає певний оптимізм».
Область у зоні ризику
Обирати Чернігівську область для реалізації масштабного виробництва або ж нарощувати свої потужності попри війну та сусідство двох країн-агресорок – справа ризикова.
Особливо за порушеної логістики в регіоні, економіка якого серйозно постраждала через бойові дії. Не додають привабливості і щоденні обстріли прикордоння. Тож інвестувати за таких умов – завдання із зірочкою.
Деякі підприємства релокувати свої потужності в умовно безпечні регіони (хоча безпека в Україні – поняття суб’єктивне: «прилетіти» може будь-куди). Втім, релокейт не стало масовим. Ба більше: за результатами проведеного опитування минулого року, 90% респондентів відновили свою роботу і бажають працювати вдома, на Чернігівщині.