Особливості перетину кордону в умовах воєнного стану - чи задоволені чернігівці, які виїжджали у вересні в Європу

02 ЛИСТОПАДА 2022, 17:15

1177

ГО «Разом до громадянського суспільства» в рамках реалізації проекту: «Моніторинг адаптації суб’єктів ЗЕД і громадян України до особливостей перетину кордону в умовах воєнного стану (Чернігівська область)» проводить моніторинг задоволеності умовами у пунктах пропуску і якості надання державних послуг серед громадян України, які перетинали державний кордон. До Вашої уваги результати опитування за вересень ц.р.

Середня тривалість перетину державного кордону у вересні становила майже 4 год., що на 30 хв. довше ніж у серпні. Зокрема, майже удвічі збільшився час очікування перед пунктами пропуску іноземних держав. Разом з тим, на 15 хв. зменшилася тривалість проходження прикордонного і митного контролю, що може бути реакцією відповідних органів на збільшення черг. При цьому, швидкість перетину українського кордону впродовж двох місяців залишалася незмінною.

Схожа ситуація склалася і з максимальними витратами часу на перетин кордону, коли громадянам доводилося знаходитися у чергах перед пунктом пропуску іноземної держави до 8 годин. Слід зазначити, що це поодинокі випадки, які не мають системного характеру. В цілому, якщо поглянути на показники швидкості проходження процедур контролю, то можна зробити висновок про доволі стабільну роботу пунктів пропуску як з боку іноземних держав, так і з боку України.

Деяких змін у вересні зазнали процедури перевірки громадян на кордоні. У порівнянні з серпнем відчутно збільшилася кількість випадків, коли огляд речей відбувався із залученням службових собак (з 13 % у серпні, до 40 % у вересні), а також прохання прикордонників вийти з транспортного засобу (з 53 % до 73 %). Водночас це призвело до того, що значно менше учасників дослідження залишалися у транспортних засобах під час здійснення контролю (13 %). Загалом, респонденти, які здійснюють поїздки за кордон на постійній основі зазначали, що перевірки стали більш ретельними.

Можливо через тривале очікування у чергах і прискіпливе ставлення представників державних служб зменшився загальний рівень задоволення організацією процедури перетину кордону як з боку України (з 73 % у серпні до 50 % у вересні), так і з боку іноземних держав (з 86 % до 60 % відповідно).

У вересні респонденти знову вище оцінили якість послуг у закордонних пунктах пропуску. Проте, варто звернути увагу на різке зростання кількості учасників дослідження, які повністю не задоволені запропонованим сервісом (з 0 у серпні, до 27 % у вересні). У першу чергу, це пов’язано з необґрунтованим, на думку громадян України, детальним доглядом речей і транспортних засобів.

Також простежувалася тенденція до зниження оцінки якості послуг українських прикордонників і митників. Якщо в серпні діяльність прикордонників респонденти оцінили вище (80 % і 66 % відповідно), то у вересні позитивні відгуки практично зрівнялися і становили 60 % і 59 % від загальної кількості відповідей.

Натомість, зросли показники негативної оцінки роботи представників обох державних служб (з 7 % до 20 % для митників і з 0 до 27 % для прикордонників). На нашу думку, на такий результат вплинули вже вказані фактори, коли учасники дослідження потрапляли до українських пунктів пропуску втомленими від очікування і перевірок.

Щодо санітарії, то у вересні ситуація дещо покращилася, але все одно залишилася незадовільною. За два місяці спостережень, жоден респондент не зазначив, що він повністю задоволений існуючими умовами. Зазвичай громадяни вказували на бруд у туалетних кімнатах, відсутність гарячої води і паперу.

Зазначені припущення додатково підтверджуються змінами, що відбулися у виборі проблем, з якими стикалися респонденти під час перетину кордону. Так, у вересні збільшилося незадоволення через наявність черг (до 53 %) і повільну роботу працівників у пунктах пропуску (до 27 %). Натомість зменшилася кількість незадоволених через закритий або відсутній туалет. Інші показники залишилися на попередніх рівнях.