Говоримо із Олександром Бешуном про те, різні види аналітики, що потрібно, щоб стати успішним у цій сфері та як український бізнес починає усвідомлювати важливість професійного аналізу даних.
Дивіться відео або читайте текстову редакторську версію.
Журналіст Арсен Чепурний: Привіт, друзі! Аналізувати дані – це завжди актуально. Саме тому сьогодні говоримо із аналітиком Олександром Бешуном у передачі «Наші люди». Скажіть, як ви стали аналітиком?
– Я вчився на програміста, паралельно працював геймером. Потім вступив в політех, працював професійним геймером, і тому майже не вчився. Далі мене затягнуло в журналістику, попрацював рік чи півтора, мені сподобалася комунікація з людьми, писати тексти, сфера контент-мейку. Потім я пішов в маркетинг, працював маркетологом в різних сферах. І там якраз мені треба було аналізувати продукти, продажі, маркетингові компанії.
І тому наступна сфера, яку я обрав, це була аналітика. Так вийшло, що я прийшов в компанію «Collar», пройшов співбесіду, мене взяли.
– Як взагалі працює аналітик?
– Я можу розказати, як це відбувається в компаніях, які займаються аналітикою безпосередньо. Там є аналітики і дата-інженери. Дата-інженери – це люди, які збирають дані з Інтернету, які пишуть програми, створюють великі таблиці. І далі аналітик бере всі ці дані, пише код чи створює наприклад, макрос в Екселі, щоб дізнатися якусь закономірність в цих даних.
Наприклад, є дані по продажам ошийників за 2023 рік у prom.ua, наприклад. І ці всі дані зібрані в таблиці. Аналітик сідає, пише код на мові програмування Python, який оцінює назви цих ошийників, аналізує, які кольори найбільше продаються на ринку. Це приклад, коли ми просто беремо дані і намагаємося знайти закономірності, які допоможуть компанії продавати більше продукції, виробляти продукт більш якісний та потрібний для аудиторії.
– Існують різні види аналітики?
– Приміром, бізнес аналітика, це аналітика елементів компанії для того, щоб покращити і автоматизувати процеси за допомогою інструментів. Це CRM -системи, IRP-системи, автоматизовані боти.
Є продуктовий аналітик - це людина, яка в більшості своєму займається якимось одним продуктом. Є у вас додаток, наприклад, в телефоні. Інтерфейс цього додатку в більшості створений з допомогою продуктового аналітика. Продуктовий аналітик знає, де розмістити які клавіші, де розмістити рекламу, скільки часу триває реклама.
Є біг-дейт аналітик. У нього є великий об'єм даних, який зібрав дата-інженер. І він аналізує ці дані за допомогою коду.
– Чи потрібні навички програмування для аналітика?
– Напевно, треба, але більше для якихось просунутих аналітиків. Тому що можна, в принципі, і в Ексел все зробити. Але просто це буде довше. І звичайно, програмування, хоча б Python, на базовому рівні для аналітика це must-have в 2024 році.
– Чи є різниця між українськими і європейськими аналітиками?
– Так, є різниця, тому що більше фінансування, більше розуміння бізнесу. У нас, на жаль, немає розуміння у бізнесу. Аналітика в Україні – це щось нове. Це з'явилось 5 років тому. Наприклад, моя компанія шукала аналітика 3 роки тому. Це був перший раз взагалі за всю історію компанії. Ринок аналітики не розвинутий в Україні. Тому, звичайно, західні аналітики кращі зараз, аніж наші. Але ми розвиваємося, ми стаємо кращими. І в принципі, бізнеси все більше розуміють, що аналітики потрібні.
– Аналітика в Україні розвивається?
– Так, мені здається, аналітика в Україні розвивається. Це можна помітити, як багато курсів з'являється по аналітиці, як багато реклами з цієї сфери. IT почали придивлятися саме до аналітики. Більше компаній почало купляти аналітичної дані у великих компаній, які проводять маркетингові дослідження.
– Як зараз стати аналітиком?
– Мені складно про це говорити, тому що я прийшов в аналітику без досвіду, я вчився саме на роботі. Мені давали задачі, я їх намагався виконувати. Мені керівник говорив, що мені треба покращити, що треба пошукати додатково. Тому мені складно порадити, що треба вивчити для того, щоб стати аналітиком. Але якщо тобі подобається аналізувати дані на тій роботі, то ти, в принципі, вже можеш бути аналітиком в теорії. Треба лише якийсь поштовх, можливо, курси. До речі, зараз є дуже багато класних курсів за аналітики саме для джуніор-аналітика, на яких вивчають бази даних, мови програмування, Python.
– ТОП-3 навички для успішного аналітика
– Перший це, напевно, самокритичність. Багато було в мене аналізів, коли я аналізую якийсь продукт, я думаю: «Цей продукт точно вистачить». Мені подобається продукт. Я дивлюсь ринок, а там десь 15% від ринку це саме цей сегмент. І в цьому сегменті ще потрібно подолати конкуренцію. І, звичайно, я не можу порекомендувати такий продукт.
Те ж саме відноситься до бізнес -аналітики. Ти також можеш бути не правий: якийсь продукт, який може для одних людей покращити роботу, насправді для них не завжди її покращує. В своєму розумінні людини, яка автоматизує все, тобі може здаватися, що це прямо крутий продукт. А люди кажуть: «Блін, як цим ботом користуватися?».
По-другу, посидючість, це найважливіше, тому що тобі треба дуже багато інформації дивитися. Насправді пошук інформації і її аналіз – це дуже нудний процес.
По-третє, уважність. Без уважності аналітика ніяк не зможе правильно написати код.
Автори: журналіст Арсен Чепурний, оператор Дмитро Фальчевський
* * *
Дивіться попередні випуски передачі "НАШІ ЛЮДИ":