Програма «Transparent cities/Прозорі міста» (Transparency International Ukraine) презентувала результати дослідження стану прозорості 70 міст України в умовах дії воєнного стану за новою методологією. На жаль, для Чернігівщини новини невтішні - усі три міста рейтингу (Чернігів, Ніжин, Прилуки) отримали категорію непрозорих. У жодному з них немає відповідності навіть половині базових критеріїв.
Дослідники інформують: якість роботи і взаємодію з громадами оцінювали по 40 критеріях.
Ніжин: показники прозорості 6 з 40
Зокрема, у Ніжині маркування «зелений» (тобто, виконується) або помаранчевий (частково виконується) отримали лише кілька категорій.
Так, на сайті міської ради оприлюднений перелік наборів відкритих даних для оприлюднення міською радою, виконавчими органами та юридичними особами, які фінансуються з міського бюджету - це є у розпорядженні міського голови №316.
А от протоколи засідань міської ради та її органів (виконавчого комітету, постійних комісій, координаційного органу) оприлюднені частково. Так, протоколи комісій доступні за посиланням. Однак не всі комісії мають їх.
Протоколи засідання ради опубліковані за виключенням 23 сесії, як і протоколи засідань виконкому.
Інформацію про діяльність погоджувальної ради не вдалося знайти.
Та сама історія з відповідністю повного порядку денного чергових сесій питанням, які планують розглянути на першому та наступних пленарних засіданнях міської ради. Питання додають з голосу, їх кількість складає менше 50%. Так, на засідання міської ради від 21.06.2022 року до порядку денного таким чином додали 15 питань (усього ухвалили 67 питань).
Важка ситуація у Ніжині з оприлюдненням даних стосовно капітальних і поточного ремонтів, благоустрою, будівництва тощо. Подібні дані доступні лише у форматі новин.
В проєкті порядку денного засідань ради точний перелік і назви проєктів рішень у сфері земельних відносин публікується у пакетному форматі.
На сайті міськради відсутня інформація щодо реєстрів договорів про оренду земельних ділянок, укладених протягом березня — грудня 2022 року.
Щодо анонсів засідань колегіальних органів міської ради принаймні за 1 день (пленарні сесії міської ради, виконком, постійні комісії, координаційний орган (за наявності) - теж заплутано.
Технічні особливості розділу "Анонси" дозволяють переглянути тільки майбутні події. Натомість у розділі "Новини" інформація засідання виконкому повідомляється постфактум, зауважують у Transparency International Ukraine.
Загалом, з 40 критеріїв виконуються тільки 6, ще 6 - частково.
Чернігів: показники прозорості - 11 з 40
У Чернігова із 40 критеріїв виконуються лише 11, ще 4 - частково. Серед порушень - пакетні земельні питання, відсутність у вільному доступі реєстрів договорів про оренду земельних ділянок, укладених протягом березня — грудня 2022.
Хоч засідання ради анонсуються принаймні за 1 день (навіть позачергові). Проте не вдалося знайти анонси засідань погоджувальної ради. Засідання постійних комісій у період із березня по грудень не анонсувалися.
Анонси засідань виконкому наявні, але не завжди оприлюднюються принаймні за 1 робочий день.
У Прилуках - 11 критерії виконуються, ще 4 частково. Решта - ні
Натомість «прозорі» у цьогорічному дослідженні — Дніпро, Львів та Мукачево. «Частково прозорими» у досліджені визначені 10 міст: Вінниця, Володимир, Житомир, Кам’янське, Київ, Кропивницький, Луцьк, Тернопіль, Ужгород, Чернівці. Решта міст (57) — «непрозорі»
Однак, дослідники заспокоюють: низький рівень прозорості окремих міст не завжди свідчить про їх недоброчесність чи наявність корупційних ризиків. На це могла вплинути низка чинників, пов’язаних з обмеженнями воєнного часу.
Середній показник виконання оновлених індикаторів становить 37,5%, при цьому частіше виконуються індикатори, які є вимогами українського законодавства. Рішення, які вважаються гарними практиками — виконувалися рідше (27,8%). Загалом найменш втілюваними є індикатори, для реалізації яких необхідні значні ресурси, спеціальні цифрові навички та/або можливість (у т. ч. фінансова) забезпечувати сталість виконання (проведення електронних аукціонів чи онлайн-трансляцій засідань).
Як міста адаптувались до війни і впровадили належні практики:
- У всіх 70 містах можна подати електронний запит на публічну інформацію.
- 58 міст публікували на офіційному сайті рішення міськради та виконкому.
- 63 надавали інформацію про укриття, а 49 з них оновлювали ці дані щонайменше раз на півроку.
- 34 міста оприлюднюють актуальну інформацію для ВПО (про житло, гуманітарну допомогу, працевлаштування, постановку на облік).
- Також 34 муніципалітети підтримують бізнес, оприлюднюючи актуальну для нього інформацію.
- 19 міст розробили онлайн-заявки на отримання соціальних послуг.
Понад рік українські міста працюють на тлі безпрецедентних викликів війни. Поміж іншим, випробуванням став пошук балансу між обмеженням доступу до інформації й захистом людей від загроз з боку агресора.
«Водночас питання прозорості та підзвітності важливі не тільки для муніципалітетів і мешканців, а й для продовження підтримки України міжнародною спільнотою. Тож роботу в цьому напрямку важливо актуалізувати там, де це можливо. Попри повномасштабне вторгнення росії в Україну, органи місцевого самоврядування продемонстрували стійкість. Вони не лише адаптували свою діяльність під вимоги воєнного стану, а й нерідко продовжують впроваджувати рішення для підвищення прозорості та підзвітності», - зауважують у Transparency International Ukraine.
Окрім цього, після запровадження воєнного стану сфера доступу до публічної інформації загалом регресувала. Аргументуючи безпековими ризиками, міста призупиняли роботу офіційних порталів або ж обмежували доступ до окремих розділів чи сторінок. Так, ОМС повсюдно припинили публікацію анонсів засідань, щоб ворог не знав про час і місце скупчення місцевих управлінців. На рівень виконання окремих індикаторів також вплинуло й закриття у лютому 2022 року Порталу відкритих даних, де муніципалітети, поміж іншим, публікували дані про житлові приміщення у власності громади та орендовані земельні ділянки.
Якщо порівняти результати адаптованого дослідження та торішнього рейтингування, то між рівнем прозорості до та після впровадження воєнного стану простежується зв’язок. Аналіз доводить, що між рівнем прозорості міста станом на грудень 2022 та його показником у Рейтингу прозорості 2021 є кореляція.
Іншими словами, міста, відносно прозорі у своїй роботі до впровадження воєнного стану, продемонстрували вищі показники прозорості й у 2022 році.
Задля підсилення спроможності міст та забезпечення прозорості й ефективності місцевої влади програма розробила основні рекомендації. Серед них, створювати та оновлювати сервіси, що найбільше сприяють адаптації населення до викликів війни:
- оприлюднювати перелік житлових приміщень, що перебувають у власності громад;
- створювати сервіси та інформаційні сторінки для внутрішньо переміщених осіб;
- створювати електронні сервіси для постановки на квартирний облік;
- впроваджувати сервіси для онлайн-запису на отримання соціальних послуг;
- оприлюднювати переліки укриттів у зручному форматі (карта) та своєчасно їх оновлювати.
Також потрібно забезпечити максимально прозорий облік та розподіл гуманітарної допомоги, відновлювати роботу місцевих порталів відкритих даних та геопорталів, публікувати відкриті дані. А головне - забезпечити доступ та участь жителів до формування управлінських рішень.
"Час Чернігівський" писав про проблеми місцевого самоврядування у Чернігові: