Експорт у війну: чи торгує бізнес Чернігівщини із закордоном

22 ТРАВНЯ 2023, 14:16

1698

Експорт у війну: чи торгує бізнес Чернігівщини із закордоном

На молокопереробному підприємстві. Чернігівська область

ГО «Асоціація регіональних ЗМІ» в рамках проекту «Моніторинг змін експортно-імпортної сфери Чернігівської області» розпочинає серію публікацій про особливості зовнішньоекономічної діяльності підприємцями області. Впродовж квітня 2023 р. нами було проведено 8 глибинних інтерв’ю з суб’єктами ЗЕД, брокерами, представниками Чернігівської митниці, Чернігівської обласної військової адміністрації і торгово-промислової палати.

Загальна характеристика експортно-імпортної сфери у Чернігівській області

За результатами січня 2023 р. підприємства Чернігівщини здійснювали зовнішньоекономічні операції з партнерами з 75 країн світу. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року експортні поставки скоротилися на 31,5 %. Товарну структуру експорту формували зернові культури (60,1 %); жири та олії (6,6 %); готові харчові продукти (5,3 %); деревина та виробам з деревини (4,6 %); текстильні матеріали (3,4 %); продукція хімічної промисловості (2,8 %). Загалом у січні у 13,5 разів збільшилися поставки хімічної промисловості, по всіх інших товарних позиціях спостерігалося скорочення.

Імпорт товарів за результатами січня 2023 р. відповідно скоротився у 2,2 рази. Основні товарні позиції імпорту формували: текстильні матеріали та вироби (17,1 %); готові харчові продукти (16,2 %); продукція хімічної та пов’язаної з нею промисловості (15,5 %); папір та картон (11,2 %); мінеральні продукти (10,3 %); полімерні матеріали та вироби (8,2 %); машини та обладнання (7 %). Обсяги імпортних поставок зазнали скорочень, окрім готових харчових продуктів, які збільшились на 1 %.

Впродовж січня – лютого кількість країн, з якими відбувалися зовнішньоекономічні операції зросла до 83. Збільшилися експортні поставки, але загальний рівень все одно залишився нижчим за аналогічний період 2022 р. на 20,7 %. Товарна структура і тенденції експортних поставок упродовж лютого практично не змінилася.

Імпорт товарів за результатами січня – лютого 2023 р. також дещо зріс, але був меншим від минулорічних показників на 48,5 %. Дещо змінилася структура імпорту. Так, на першу позицію вийшла продукція хімічної промисловості (18 %). По інших позиціях показники суттєвих змін не зазнали.

Загалом, за вказаний період, експорт продукції суб’єктами господарювання Чернігівської області перевищував імпорт майже у чотири рази.

Робота митниці

Завдяки вчасному реагуванню на проблеми відключення електроенергії і часті повітряні тривоги ще наприкінці минулого року, перший квартал 2023 р. Чернігівська митниця пройшла без серйозних проблем і зупинок. Усі електронні сервіси працювали в штатному режимі. Те саме, можна сказати і про роботу об’єктів інфраструктури служби. За виключенням митного терміналу у с. Рівнопілля, який припинив свою роботу з початком військової агресії росії, всі митні пости у Чернігові, Ніжині, Прилуках і Козельці надавали послуги у повному обсязі.

Через зупинку транзитних потоків Чернігівська митниця перетворилася на внутрішню митницю. З одного боку, це зменшило навантаження на персонал і дозволило місцевим суб’єктам господарювання здійснювати весь перелік митних операцій без черг і з максимальною швидкістю, а з іншого – значно зменшилися митні збори і, як наслідок, надходження до державного бюджету.

Окрім втрати транзиту, на обсяг наповнення бюджету також суттєво впливає і специфіка зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Так, на Чернігівщині значно переважає експорт, під час якого митниця надає лише сервісні послуги.

Що стосується облаштування митного терміналу в Чернігові, то останнім часом це питання не обговорювалося. Разом з тим, представники митниці готові до спільного вирішення цієї проблеми разом з підприємцями і органами місцевого самоврядування. Наприклад, якщо у когось із представників бізнесу є відповідні потужності, а саме: складське приміщення, рампа, камери спостереження, охорона тощо, то Чернігівська митниця готова до діалогу в цьому напрямі.

Крім того, було наголошено, що проблему терміналу суб’єкти ЗЕД можуть вирішити за рахунок отримання статусу авторизованого економічного оператора, авторизованого експортера або авторизованого вантажовідправника. Це дозволить їм самостійно накладати пломби без необхідності заїзду до митного терміналу. Також, одним з механізмів спрощення повинно стати активне використання системи NCTS.

Експорт

Як уже зазначалося вище, перший квартал 2023 р. характеризувався скороченням експортних поставок. У січні на загальну ситуацію вплинули збої в роботі системи «Шлях» і перевантаження електронної черги у пункті пропуску Ягодин. Проте, більшість учасників опитування оцінили такий спад як звичне сезонне явище.

Негативні тенденції у лютому були викликані побоюванням підприємців брати контрактні зобов’язання через високі ризики на фоні перебоїв з електропостачанням, а також зменшенням замовлень з Південно-Східної Азії, викликаних місцевими Новорічними святами.

У квітні значно погіршилася ситуація з експортом продукції сільськогосподарського призначення внаслідок припинення транзиту через територію Польщі, Угорщини, Болгарії та Словаччини. Під заборону потрапила продукція 1 – 24 групи за УКТ ЗЕД, що зупинило діяльність усіх учасників зовнішньої торгівлі, ускладнило ситуацію на кордоні і поставило під загрозу виконання контрактів з поставки продукції до країн Азії і Латинської Америки.

Проте, незважаючи на ряд негативних тенденцій, підприємці продовжили пошук нових ринків збуту для власної продукції. Так, разом з традиційною переорієнтацією на європейський ринок, були здійснені поставки до ПАР, Конго, ОАЕ, Оману, Саудівської Аравії тощо. Проте, варто зазначити, що ці країни можна умовно охарактеризувати як «важкі». Справа втім, що для успішної роботи по таких напрямках суб’єкти ЗЕД повинні мати у штаті висококваліфікованих юристів. На відміну від країн ЄС, вказані держави не такі прозорі, із ненадійним або не перевіреним механізмом фінансових гарантій, часто не мають тісних двосторонніх відносин з Україною.

Імпорт

Традиційним проблемним питанням при імпорті товарів залишається визначення митної вартості. У зв’язку з чим, на Чернігівщині склалася неоднозначна ситуація. З одного боку, втрата транзиту і руйнування ряду великих підприємств, що імпортували будматеріали, суттєво зменшився розмір митних зборів, а з іншого, на думку учасників опитування, інспектори почали шукати різні приводи, щоб збільшити митну вартість товарів. Такі дії призвели до того, що підприємці почали відмовлятися від послуг Чернігівської митниці і розмитнювати власний імпорт на західному кордоні.

Серед нових явищ при імпорті, варто вказати на необхідність на 100 % гарантувати ПДВ і митні збори, шляхом перерахування коштів на рахунок митниці. При цьому, те що вантаж іде не по митній декларації, не повинен оподатковуватися, має сертифікат походження або декларацію Т1 – не враховується. Підприємець все одно повинен перерахувати гроші, щоб вантаж просто заїхав на територію України. Далі можна поступово ці кошти повернути, або залишити в якості гарантійного платежу для майбутніх операцій. Проте, в будь-якому випадку, це певна сума обігових грошей, яка не може бути використана для поточних потреб підприємства. Разом з тим, слід зазначити, що про таку проблему нам повідомив лише один учасник дослідження, а тому вона потребує більш детального вивчення і уточнення.

Логістика

До квітня 2023 р. питання логістики для північної частини області стояло дуже гостро. Пряме сполучення для важковагового транспорту відбувалося в об’їзд трасою місцевого значення з поганим покриттям. Тривалість поїздки з Чернігова до Києва замість традиційних 2-х, становила 4 – 5 год. На початку квітня було відновлено основний шлях до столиці, що було позитивно сприйнято усіма учасниками дослідження.

Однак, серйозною проблемою на ринку перевезень залишається обмежена кількість водіїв, які мають право перетинати кордон. Унаслідок проблем у роботі системи «Шлях», для багатьох постачальників транспортних послуг, які потенційно підпадають під вимоги Закону «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію», виїзд за межі України став неможливим. Таким чином, склалася ситуація коли на ринку міжнародних перевезень критично бракує пропозицій.

Загалом, серед проблем, з якими зіткнулися суб’єкти ЗЕД Чернігівщини з початку 2023 р. можна виділити наступні:

  • військові дії і обмеження внаслідок запровадження режиму військового стану;
  • відключення електроенергії;
  • блокування транзиту сільськогосподарської продукції через країни ЄС;
  • черги у пунктах пропуску;
  • недостатній обсяг обігових коштів для ремонту і модернізації обладнання;
  • складнощі з відкриттям нових кредитних ліній;
  • високий рівень ціноутворення, викликаний значними витратами на енергоносії, паливо і логістику;
  • минулорічне зменшення врожайності внаслідок руйнування ряду господарств і пізній початок польових робіт, як наслідок – проблеми з сировиною для підприємств переробної галузі;
  • невирішене питання визначення митної вартості.

"Час Чернігівський" писав про економіку, митницю та експорт:

Схожі новини

Що хвилює жителів прикордонних сіл Чернігівщини? Виявляється, не лише війна

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 14:10

Картопля значно подешевшала: скільки пропонують перекупники

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 12:46

Фото

Чернігівська фабрика дверей - найперспективніша компанія України за версією Forbes Ukraine

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 11:29

Фото

Йому назавжди 21... у Чернігові відбулися змагання з дзюдо на честь загиблого Героя

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 10:24

У громадах поховали бійців, які загинули на Харківщині та Донеччині

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 09:30

Воїна не пустили до салону потяга, бо їхав з великим собакою. Що кажуть в Укрзалізниці

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 08:58

Більше FPV-дронів: ворог обстріляв 4 прикордонні громади Чернігівщини

29 БЕРЕЗНЯ 2024, 08:20

ТОП-переглядів