Станом на вечір 2 травня у Чернігові таки рушили за маршрутами автобуси. Вдалося домовитися. "Час Чернігівський" докладно писав про ситуацію із приватним пасажирським транспортом: У Чернігові скандал: міська рада вимагає плюс 3 млн для приватних перевізників за рахунок бюджету. У МВА кажуть: плату за проїзд і так підняли
Як відомо, 1 травня роботу громадського транспорту у Чернігові частково було зупинено. За даними "Часу Чернігівського" це було зроблено за вказівкою чиновників Чернігівської міської ради для створення тиску та соціальної напруги, щоб "дотиснути" міську військову адміністрації і отримати збільшений розмір компенсації з бюджету.
"У вечірній час не працював вже жоден автобус із 101, який вранці виїхав з автопарку, а тільки машини комунального «ЧТУ», - повідомили в міській раді.
Натомість, від ранку, 2 травня, послуги громадських перевезень надавали тільки 58 тролейбусів та п'ять автобусів КП «ЧТУ».
* * *
2 травня у своєму телеграм-каналі в.о. міського голови Чернігова Олександр Ломако повідомив, що він звернувся до Ради оборони області з проханням розв'язати питання громадського транспорту в Чернігові,
У свою чергу, у Чернігівській ОВА повідомили, що не отримували жодного звернення від в.о. міського голови Олександра Ломако.
Сьогодні з самого ранку, 2 травня, начальник ОВА дав доручення скликати Раду оборони області і викликати на неї для пояснення секретаря міської ради Олександра Ломака та інших чиновників міської ради, які "допрацювались" до транспортного колапсу в Чернігові", - повідомили в ОВА і припустили, що пост Ломако зʼявився після того, як секретар отримав повідомлення про виклик на Раду оборони області.
* * *
Голова ОВА Вʼячеслав Чаус так коментує цей конфлікт:
ʼ"Ця ситуація вчергове засвідчила той факт, що у місті потрібен власне комунальний транспорт".
І радить не віддавати гроші приватним перевізникам, а розвивати комунальні громадські перевезення.
Конфлікт МВА з міською радою і перевізниками настільки загострився, що у ситуацію втрутився голова ОВА Вʼячеслав Чаус.
Він пояснює: о 7:00, як тільки автобуси не вийшли на маршрути в обласному центрі, прийняв рішення скликати Раду оборони області. В ній взяли участь як представники міської ради, так і міської військової адміністрації. Каже: заслухали всі сторони. І всі отримали завдання: міська рада - вжити заходів та робіт, як замовнику послуг, для відновлення руху, а МВА - в межах затвердженої програми міським бюджетом в межах відповідних касових призначень здійснити видатки.
Однак, діалогу між Ломаком та Брижинським, на жаль, не вийшло.
На якій сумі зійшлися? Вʼячеслав Чаус каже: на тій, яка і була запланована у бюджеті - 6 млн грн щомісячної компенсації.
"Лобіювання чиїхось приватних інтересів під час засідання Ради оборони області не обговорювалося. Але є чітке завдання правоохоронним органам розібратися у ситуації"
Чиновник категоричний у дефініціях: одночасна відмова перевізників (приватного транспорту) виконувати умови договору - це саботаж під час війни. Тож так просто подібний крок приватникам не мине, говорить Вʼячеслав Чаус.
«Це не лише нарощує соціальну напругу, а й ставить під сумнів реагування за необхідності евакуації. Доручив правоохоронним органам розібратися в ситуації: вивчити як безпекову складову, так і економічну, через призму ефективного використання місцевого бюджету та діяльності конкретних підприємств».
Додає сумніві і ситуація, де з одного боку жителів Чернігова возить на своїх власних автобусах приватний перевізник, а з іншого - його дотує з бюджету міська рада.
«Але виникає питання - навіщо дотувати приватного перевізника, коли можна за ці гроші за 2-2,5 роки повністю оновити автобусний парк і залишити цей транспорт у громаді? Бо після завершення дії договору будь-який перевізник може піти з громади разом зі своїми автобусами».
Голова наводить аргументи - бюджет міста в рік віддає 75 млн грн перевізнику, який нічим не зобов’язаний окрім того, що прописано у договорі. За 5 років таким чином витратять 350 млн грн. Якщо взяти вартість автобуса хай навіть по 3 млн грн, то 300 млн грн можна віддати комунальному підприємству, щоб воно придбало автобуси, які б назавжди залишилися в громаді.
«Хай буде і ця програма. Але дотувати комунальне підприємство - то зрозуміло, що воно тут залишиться. І дотувати приватника, який потім піде, або буде саботувати - це інша історія».
Ця програма була розроблена вже після старту повномасштабного вторгнення, коли більшість перевізників втратили свій автопарк, говорить Вʼячеслав Чаус. І він ставить риторичне запитання міській раді.
«У вас же тоді були гроші! Потратьте їх - купіть 100 автобусів комунальному підприємству! Хай воно заробляє гроші, ви його дотуйте», - говорить чиновник.
Також він доручив профільному департаменту ОДА розглянути можливість збільшити кількість транспортних одиниць на приміських маршрутах, що курсують і містом. І актуалізувати перелік перевізників, які готові надавати послугу у міжконкурсний період.
Що стосується звинувачень міської ради щодо Брижинського у земельних оборудках і начебто лобіюванні інтересів радника забудовника Максима Черненка - Вʼячеслав Чаус вважає, що це цілком автономне питання, яке транспортного колапсу не стосується.
«Якщо є якісь зауваження - хай звертаються до правоохоронних органів… У нас зараз дуже багато політики. Я вважаю, що її потрібно прибрати. В країні війна».
Трохи математики: щодня всі чернігівці, які користуються і не користуються громадським транспортом, сплачують (бо гроші міського бюджету – це кошти мешканців міста) 4 приватним перевізникам не лише за послуги, а й інвестують в розвиток приватного транспорту, маючи комунальний. Нещодавно тариф на перевезення був знову збільшений і став чи не найбільшим в Україні – 17 грн (за проїзд готівкою).
У програму компенсації, яку розробляла сама ж міська рада, закладено 75 млн грн, по кошторису – 6 млн в місяць.
«А вже було 8 і от - 9…Тенденція насторожує.
До слова, ці ж перевізники сьогодні (2 травня - ред.) вийшли на приміські маршрути, що мають за маршрутом кілька зупинок по Чернігову та везуть по місту за ті ж 17 грн. Компенсації такі маршрути не мають. Але ж їдуть, вигідні. Добре, що таких штучно створених проблем не було в березні 2022 року. Погано - війна ж не закінчилася», - резюмував Вʼячеслав Чаус.
Джерело: Чернігівська ОВА, Чернігівська міська рада, Управління транспорту Чернігівської міської ради
"Час Чернігівський" писав про таке: Розслідували майже рік: хто виявив порушення, за яке керівника ЖГК Чернігова помістили під нічний арешт