На Менщині своїм коштом почали робити ямковий ремонт доріг. Від Мени до Данилівки, між Блистовою та Бірківкою, Стольним та Семенівкою. До Киселівки, Кукович, Загорівки. Від Городища, Синявки. Розчистили узбіччя. Ініціатором став Роман Боюн, староста Бірківки, в. о. старости сусідніх сіл: Блистови та Семенівки.
«Зібралося 15 причетних»
— Писали багато звернень до обласної ради, до В’ячеслава Чауса, голови обласної військової адміністрації. Тільки до Юлії Свириденко ще не звертався, — посміхається староста. — Відремонтували в Блистові міст через річку Пулку і ділянку дороги. Ділянка невеличка. Там були глибокі канави. Не могли розминутися ні автомобілі, ні автобуси. За час моєї роботи той міст не ремонтували жодного разу. У місцевому самоврядуванні я з 2013 року. Міст ремонтувала служба відновлення. Ямковий ремонт дороги був у 2021 році, перед повномасштабним вторгненням.
Після звернень, що не дали результатів, поїхав до міського голови Юрія Стальніченка (секретар Менської міської ради, зараз він виконує обов’язки мера. — Авт.).
У серпні цього року ініціювали зустріч з аграріями. Створили спільну групу в соцмережах. Зібралося 15 причетних: я, Стальніченко, аграрії, служба відновлення. Спілкувалися в групі. Призначили збори. У серпні зібралися в Мені, у Стальніченка. Приїздили представники служби відновлення. Оцінили стан доріг, пізніше надіслали таблицю, де прописали першочергові роботи на ділянках.
На кожній ділянці, що потребує ремонту, зафіксований кілометраж. Нарахували 37,4 кілометра дуже аварійних ділянок. На суму 12 мільйонів 232 тисячі 535 гривень. Це ямковий ремонт. Протяжність всієї дороги близько 85 кілометрів. Це дорога державного значення.
Ями між Бірківкою і Блистовою допомагало засипати ТОВ «Куковицьке». Орендують у нас землі. Керівник — Сергій СТРІЛЕЦЬ. Доєдналося фермерське господарство «Бутенко», яким керує Роман Бутенко. Він один з найперших, хто відгукнувся.
ТОВ «Олстас льон» допомагає ремонтувати дорогу в Городищі, Синявці. «Праця-Стольне» — від повороту, від центральної траси до Стольного і до Семенівки зробили ямковий ремонт. Ямки засипали асфальтною крошкою.
У Семенівці з ремонтом допомагає «Бімекс-Агро», яким керує Володимир Сусленко.
— Як шукали підрядника?
— Це зробили аграрії. Залучали службу відновлення. Вони фінансували роботу. Аграрії платили за асфальт. Кожне підприємство шукало матеріал. Наприклад, «Куковицьке» купувало асфальт у «ШРБУ-82». Замовили 80 тонн. «Олстас льон» проводив підготовчі роботи. Розчистили узбіччя від акації. Було багато скарг від водіїв. Вона дряпала автівки. Корчували акацію. Для випилювання потрібно брати дозволи.
20 років щорічно
— Ремонт дороги почали у вересні, — підтверджує Ніна Бабеенко з Семенівки. — Люди задоволені. Але роботу ще не закінчили. Це не вперше, коли місцеві аграрії відгукуються і допомагають. У Семенівці «Бімекс агро» профінансувало стели полеглих героїв.
— Домовлялися з місцевими дорожниками, — додав Сергій Стрілець. — У цьому році на ремонт доріг наше підприємство виділило 600 тисяч гривень. З них 250 тисяч — на дорогу між селами Бірківка і Блистова. Решта коштів пішли на ділянку Мена – Куковичі. Частина дороги від Кукович до Загорівки — місцевого значення. Там теж зробили ямковий ремонт. З дорожниками уклали договір. Я контролював, як виконувались роботи.
Весною теж ремонтували дорогу до Кукович. Поставили нову зупинку в центрі. Дерев’яна завалилася. А дітвора там чекає шкільний автобус.
— Болюче місце було — міст через річку в Блистові. Служба відновлення зробила, — каже Роман Бутенко, керівник ФГ «Бутенко». — З одного боку, добре, що ми співпрацюємо з дорожниками. З іншого, може прийти прокуратура і сказати, що ми ремонтуємо не своє.
Гроші на дороги потрібні великі. Десятки, а то й сотні мільйонів гривень. Є ділянки, де потрібно класти суцільний шар асфальту. Це щонайменше 30 відсотків дороги, без дослідження кажу. Решта — ямковий ремонт.
Дороги є різного значення: державного, обласного і місцевого. У нас є дорога, що веде до села Дягова. Не збрешу, якщо скажу, що 20 років щорічно ремонтуємо цю дорогу своїм коштом. Ямковий ремонт. Від траси до села — чотири кілометри. І в селі кілометрів чотири буде.
Чому погодився на ремонт інших доріг? У першу чергу, це потрібно мені. Менше ламається техніка. Швидко і якісно виконуємо роботи з обслуговування в полі. Особливо, коли йде збір урожаю. Навіть «швидкі» з пожежниками їдуть грунтовкою до Бірківки. Відстань по колу — 25 кілометрів. Їдуть годину. А напряму, полем — 11 кілометрів. І до нашого села ще 12 кілометрів.
У Бірківці частину центральної дороги і частину «другорядної» взяли на себе. Найняли підрядника, який виконав комбіновані ремонтні роботи. Третій об’єкт був у Семенівці. Там ми частково орендуємо землі. З колегами з «Бімекс льон» скинулись грошима навпіл. Тут живуть наші пайовики.
— Кого наймали?
— Приватну компанію. Підрядник і асфальт привозив. У Мені є дорожники. Вони постійно зайняті. Мені треба тоді, коли тепло і гарна погода.
У дорожників є машини, які називають «задувачки». Вичищають ямку, виливають смолу, кладуть шар щебеню, смоли, знову щебеню. Або асфальтну крошку. Зверху «закатали» катком. Машин сім точно поклали. Дорога вийшла непогана.
На сьогодні я бачу, що треба робити комбінований ремонт. Виходячи з того, що від держави грошей нема, ремонтувати частинами — розчищати рослинність, засипати асфальтною крошкою, якої багато. І це недорогий продукт. «Задувачкою» покривати. І дорога ще трохи прослужить.
Роман Бутенко згадав прокуратуру, але це так, для порядку. Як правильно оформити документи, партнерство, аграріїв проконсультувала Служба відновлення. Аграрії підписували тристоронні договори: між замовником робіт (аграрієм), виконавцем (дорожником-приватником) та Службою відновлення.
«Її розбила військова техніка»
— Чому дорогу державного значення ремонтують агропідприємці? З кожного літра пального водії платять акцизний податок, що йде на ремонт та обслуговування доріг.
— Ці кошти надходять до державного бюджету, а не до місцевого, — каже Юрій Стальніченко, секретар Менської міської ради. — Держава зараз робить акценти на ті артерії, що найважливіші. Розуміємо, якщо роками сотні доріг не ремонтувалися, більшість з них у жахливому стані.
У цьому році за державні кошти зробили дорогу від Мени до Макошиного. Довго чекали, просили, дзвонили, листи писали. Поки що поточний ремонт, бо на капітальний треба мільярди.
Три роки дорога взагалі не ремонтувалася, — повертається до Блистови та Бірківки. — Але якщо брати глобально, ще довше. Під час повномасштабного вторгнення її розбила військова техніка, танки. А потім інша техніка — аграрна.
— Ямки засипали, але дощі вимивають. Не всюди новий асфальт, більшість — асфальтна кришка.
— Її заливають бітумом. По суті, сезонний ремонт. На цей час є можливість нормально їздити.
Для аграрних підприємств дорога важлива. На поганій ламається техніка. Більше витратять на ремонт. Коли треба швидко зібрати врожай, а техніка ламається через неякісну дорогу, це означає збитки. Кожен аграрій працював на своєму відрізку дороги. Перед цим у нас була практика в напрямку Синявка – Городище. Скидалися грошима, закуповували матеріали.
Для нас ця дорога важлива, бо шкільний автобус возить дітей у школу, місцеві жителі їздять на роботу. Там ще багато проблем. Особливо на ділянці від Мени до Лісок та Осьмаків.
Не тільки аграрії допомагають з ремонтом. «Мена Пак» робило дорогу до свого підприємства. Цього року передбачають поточний ремонт власним коштом.
Цей матеріал було підготовлено в рамках проєкту «Посилення стійкості медіа в Україні», який впроваджується Фундацією «Ірондель» (Швейцарія) та IRMI, Інститутом регіональної преси та інформації (Україна). Фінансується Фондом «Швейцарська солідарність» (Swiss Solidarity)». Висловлені погляди є винятково поглядами авторів і не обов'язково відображають позицію Фундації Ірондель або ІРМІ.
Джерело: "Вісник Ч", авторка Юлія СЕМЕНЕЦЬ. Фото авторки
На фото: Роман Боюн, староста Бірківки Менської громади, біля відремонтованої дороги
"Час Чернігівський" писав про таке:
- Бізнес взявся латати дороги в громаді
- У місті на Чернігівщині відремонтували частину дороги, яку не лагодили майже 30 років
- «Головне, щоб не вкрали»: у громаді показали новенький зупинковий комплекс, який допомогли зробити аграрії
Ще більше інформації читайте та дивіться на цифрових майданчиках "Вісника Ч":







