Громадська організація «Асоціація регіональних ЗМІ» в рамках реалізації проекту "Прикордонні громади Чернігівщини: інформаційний фронт" провела опитування серед підписників пабліків і груп у Facebook в 10 об’єднаних територіальних громадах. Метою дослідження було вивчення популярних тем для перегляду і потреби читацької аудиторії.
У результаті було встановлено, що найбільш зручними джерелами інформації в Інтернеті для респондентів є Телеграм-канали і соціальні мережі (по 38,5 %), значно менше підписників шукає важливу інформацію на сайтах новин – 13,8 %, а спільноти у Viber і Youtube практично не використовуються для цих потреб. Слід зазначити, що серед соціальних мереж, які використовуються як джерело важливої інформації, абсолютна першість належть Facebook (87,7 %.).
Така позиція учасників опитування не викликає жодних сумнівів з огляду на те, що найважливішими якостями при виборі джерел інформації вони обрали: швидку реакцію ЗМІ на події (67,7 %), доступність подання інформації (60 %) і нейтральність повідомлень (40 %). Дані характеристики якнайкраще реалізуються у мобільних додатках Telegram і Facebook. Редактори можуть передавати максимально стислі інформаційні повідомлення миттєво, а короткий зміст публікації, робить використання маніпуляційних прийомів практично неможливими.
Додатковим підтвердженням вищезазначеного є й ставлення опитуваних до наочного супроводу повідомлень. Так, найбільш цікавим видом візуалізації, на думку респондентів, є оригінальні фото з місця подій (69,2 %). Використання оригінальних фото дозволяє швидко і точно підсилити подану інформацію. Менший ефект, на думку респондентів, мають професійні відео сюжети (43,1 %), аматорські відео (33,8 %) та ілюстративні фото (30,7 %).
Крім того, важливу роль відіграє можливість відчувати настрої і спілкуватися з аудиторією. Переважна більшість учасників дослідження, так чи інакше, звертає увагу на реакції читачів у вигляді лайків і поширень інформаційних публікацій.
Подібна ситуація і з коментарями. З огляду на кількість респондентів, які постійно, або час від часу читають коментарі інших підписників, дана опція є важливою для аудиторії.
Що стосується популярності тем, які респонденти переглядають в Інтернеті найчастіше, то першість впевнено тримають новини про війну росії проти України і політичні події різних рівнів. Повідомлення про надзвичайні події і розслідування, культуру, спорт, науку і технології, події у світі тощо, не викликають у підписників значного інтересу. Як не дивно, але тему епідемії коронавірусу, взагалі не обрав жоден учасник дослідження.
Відповідає потребам сьогодення і запит респондентів на ширше висвітлення у ЗМІ інформації з фронтів і прикордоння (76,9 %). Дана тема набуває особливого значення з огляду на те, що більшість опитаних проживає у прикордонних громадах області. Належної уваги серед журналістів потребує тема розкриття гострих соціальних проблем (69,2 %). Крім того, актуальними залишаються питання корупції (49,2 %) і економічної ситуації в державі (47,7 %).
* * *
Проект реалізується за підтримки Інституту економічних досліджень та політичних консультацій в рамках програми «Громадськість за демократизацію», яка фінансується Європейським Союзом.