Мінімальні надходження від реклами, криза кадрів та відсутність антикризової стратегії - головні проблеми, з якими сьогодні зіштовхнулися чернігівські ЗМІ після витіснення російських військ з території області.
Представник ГО “Інститут масової інформації” в Чернігівській області Павло Пущенко поспілкувався з представниками місцевих редакцій щодо стратегії виживання у часи воєнного стану.
Видання “Час Чернігівський” отримало значний розвиток по якості і кількості контенту, збільшенню аудиторії саме після російського широкомасштабного наступу. Це пов'язано з тим, що кілька ключових співробітники видання не залишали Чернігів під час облоги міста російськими військами і мали оперативний доступ до інформації у військово-цивільній адміністрації області. Відповідно на сайті видавали актуальний унікальний контент, в той час як більшість інших ресурсів репостили офіційні повідомлення державних структур.
Наразі, як розповідає представник видання Юрій Михуля, головною проблемою видання є відсутність коштів. Рекламні бюджети зійшли майже на нуль, тому в редакції задумались над залученням до команди менеджера з реклами.
“Раніше на нас самі виходили рекламодавці, тому не треба було мати спеціальну людину для пошуку замовників. Зараз же ситуація кардинально змінилася”, - каже Юрій.
Однак цілісної антикризової стратегії роботи в нових умовах редакція ще не напрацювала, лише окремі елементи, які пропонують різні співробітники.
Незадовго до воєнних дій на території області Чернігівська філія Суспільного мовника оптимізувалася і переїхала до одного приміщення в центрі Чернігова. На щастя, будинок не постраждав під час обстрілів міста і вже з середини квітня редакція повернулся до майже повноцінної роботи.
Місцева філія національного мовника, звичайно, йде у фарватері загальної концепції розвитку, чи радше, виживання в нинішніх умовах.
Чернігівські представники філії нарікають на зменшення фінансування, загрозу чергового скорочення штату співробітників, проблеми із забезпеченням транспортом, якісним інтернетом.
Окремо стоїть питання безпекового характеру та забезпечення резервного мовлення в разі загострення воєнної ситуації в області. Створення окремого максимально безпечного місця для роботи журналістів в умовах обстрілів та бомбардувань - питання, яке не в змозі самостійно вирішити редакція своїми силами, тут необхідно участь та сприяння держави та місцевої влади, переконані в чернігівській філії Суспільного мовника.
Одним із завдань у воєнний період бачать формування мінімального пулу підготовлених людей - журналістів, операторів, технічних працівників для забезпечення безперервного мовлення та оперативного інформування жителів в час ескалації ситуації в області.
“З початком війни виникло чимало суттєвих різнопланових проблем. Від кадрів – до пошкодженого офісу. Але попри всі труднощі навіть в період активних бойових дій ми працювали і доносили для людей вкрай важливу інформацію. За це я щиросердечно дякую всім колегам”, - розповідає редактор порталу “Челайн” Павло Солодовник.
В редакції зараз працюють над переформатуванням, здійснюють структурні зміни та шукають нові можливості для фінансування.
Не секрет, що багато місцевих медіа в Чернігівській області були залежні від фінансування політичних та бізнесових структур, які в даний момент вивчаючи свої фінансові можливості вирішують про існування чи закриття тих чи інших проєктів.
Наприклад, один з таких проєктів сайт “Події і коментарі” не оновлюється з березня 2022 року.
Інші редакції сайтів до сьогодні працюють з-за кордону, після евакуації не маючи своїх журналістів в Чернігові. Це, звичайно, відображається на якості - відсутності унікального контенту та зосередженості на передруках матеріалах інших видань та офіційних повідомлень.
Після кількамісячної перерви відновили вихід друковані найбільші видання області - газети “Вісник Ч”, “Гарт”, “Весть” та “7 днів”. Газети мають найбільші проблеми із відновленням роботи, через подорожчанням друку, логістичні проблеми “Укрпошти” з доставкою по області.
Тому зараз відбувається серйозна трансформація медіа ландшафту області, змінюються лідери, виживають найсильніші та ті хто знаходить нові можливості та ресурси.
Павло Пущенко, представник ГО “Інститут масової інформації в Чернігівській області”
Блог підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House. Зміст блогу є відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та його автора й необов'язково відбиває позицію Freedom House