Приблизно 35% території України — потенційно небезпечні через вибухонебезпечні предмети. За час після звільнення Чернігівщини фахівці вилучили та знешкодили понад 52 тисячі вибухонебезпечних предметів.
На жаль, майже два десятки місцевих мешканців уже постраждали від контакту з такими предметами. Відтак, з’явилася нагальна потреба просвітницької роботи щодо мінної небезпеки.
МОН + UNICEF Ukraine
Найбільша аудиторія, для якої почали розробляти курси поводження з вибухонебезпечними предметами, це діти. Адже це найбільш вразлива категорія. Щоб кожен школяр знав правила, які зберігають життя та здоров’я, Міністерство освіти і науки України та Дитячий фонд ООН UNICEF Ukraine спільно розробили практикум. А для вчителів вже доступний онлайн-курс із викладання мінної безпеки для дітей різного віку.
У співпраці із дитячими психологами та експертами в мінній просвіті ЮНІСЕФ розробив інтерактивні матеріали, які легко та доступно пояснюють дітям правила безпечної поведінки на територіях, що можуть бути забруднені мінами.
Серед них:
- інтерактивні онлайн-уроки у Всеукраїнській школі онлайн для дистанційного навчання, адаптовані для молодших і старших школярів;
- серія порад від психологів для комунікації з дітьми про вибухонебезпечні предмети;
- брошура із завданнями від суперкоманди Інфорсів для підлітків;
- загадки на тему мінної безпеки для дошкільнят, учнів молодшої та середньої школи;
- мультики для дітей («Безпечні канікули» — для дітей віком 3—10 років, «Суперкоманда проти мін» — для дітей віком 8—16 років, «Пес Патрон» — для дітей віком 4—16 років);
- відео із псом Патроном та саперами про типи вибухонебезпечних предметів і формування безпечної поведінки в умовах подолання наслідків бойових дій;
- інформаційні постери та ігри.
Усі корисні матеріали – на одному ресурсі.
Мунір Мамедзаде. Фото з мережі Інтернет
«Наша робота з мінної просвіти для дітей почалася не з початком повномасштабного вторгнення, а ще з 2014 року. Стартувала наша робота з роз’яснення небезпеки протипіхотних мін. Загалом нас вдалося провести різнопланові заходи для 8 млн людей, з яких 1,5 млн – діти», –зазначив голова представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні Мунір Мамедзаде під час презентації результатів дослідження обізнаності з мінної безпеки серед батьків та дітей на початку червня.
Окрім того, МОН надало рекомендації щодо створення так званих класів безпеки.
Юрій Музика. Фото з мережі Інтернет
«За два роки 2023-24 заплановано створити 225 таких класів в закладах освіти області. Зараз вже є 204. На жаль, державних коштів на ці потреби зараз обмаль, однак ми активно співпрацюємо з донорами. Левова частка таких класів створена за підтримки ЄС», – зазначив начальник обласного управління освіти і науки Юрій Музика.
Класи безпеки розраховані не лише на уроки мінної безпеки. Зазвичай їх зонують ще й на правила цивільної безпеки (медична допомога, ПДР); пожежна безпека; алгоритм дій при виникненні надзвичайної ситуації.
Клас безпеки на Прилуччині. Фото Чернігівська ОДА
Активно до просвітницької роботи долучається Головне управління ДСНС України в області. Як у складі різних проєктів, так і з власними ініціативами. З початку року рятувальники провели в закладах освіти 470 навчальних сесій, до яких долучилося понад 3 тисячі учасників навчального процесу.
Також функціонує мобільний мінний клас безпеки. На ньому задіяні фахівці з піротехнічної частини. З початку 2024 року мінний клас безпеки здійснив 49 виїздів. Послухати актуальну інформацію приходять як діти, так і дорослі.
А мобільним класом безпеки від ЮНІСЕФ рятувальники користуються спільно з Нацполіцією.
Ірина Щукіна з Патроном
«Цей мобільний клас безпеки оснащений наочними матеріалами, стендами з інформацією, 3-Д макетами вибухонебезпечних предметів, вогнегасниками і багатьма іншими засобами. У комплекті йде смуга перешкод, де дітки зможуть потренуватись ліквідовувати пожежу, в’язати рятувальні вузли та просто цікаво та весело провести час. Особливістю класу є можливість проведення занять як усередині автомобіля, так і на відкритій місцевості», - акцентує пресс-офіцер ГУ ДСНС України у Чернігівській області Ірина Щукіна
Вона зауважує, що з початком повномасштабного вторгнення змінилися акценти занять з дітьми. Якщо раніше більше розглядали порядок дій при пожежі, поведінку на воді, то тепер на перше місце виходить саме поводження з вибухонебезпечними предметами.
«Ми значно розширили матеріально-технічну базу: мультики, макети, друкована продукція. Та звісно ж, найкращий тренер для дітей – пес Патрон. Саме його участь дає майже стовідсотковий результат засвоєння матеріалу», - додає пані Ірина.
Громадські ініціативи задля безпеки дітей
ДСНС та Нацполіцію у просвітницькій роботі посилюють і громадські організації. До прикладу Агенція міських ініціатив провела вже десятки спільних тренінгів. Акцентують свої зусилля здебільшого на прикордонні або громадах, які постраждали від збройної агресії.
Тетяна Романова на Дні безпеки в прикордонні. Фото Агенції міських ініціатив
«Свою роботу у цьому напрямі розпочали ще у 2022 році. Тоді ще не було загальноприйнятих рекомендацій МОН, а ЮНІСЕФ тільки починав розробляти наочні матеріали. Тож програму курсів розробляли самі та узгоджували із своїми донорами. Головна вимога – тренери курсу мають обов’язково бути сертифікованими», - розповідає директорка «Агенції міських ініціатив» Тетяна Романова.
Зазвичай курс мінної безпеки йшов паралельно з домедичною допомогою. Адже і на таку інформацію є значний попит. Такі навчання проводять і для дітей, і для дорослих.
А от нещодавно спільно з партнерами Агенції вдалося відкрити клас безпеки для дітей, що мають проблеми із зором.
Читати також: "Клас безпеки" створили для дітей із вадами зору в Чернігові
Тетяна Романова зауважує, що наразі чимало організацій беруться за тренінги з мінної безпеки та «домедички» у прикордонні. Зазвичай працюють у більш віддалених громадах.
«Ми робимо акцент на тих, хто найближче до ворожого кордону. Їздимо у Новгород-Сіверську та Семенівську громади. Стараємося працювати не лише у центральній садибі, а у віддалених селах. Діти там надто рано подорослішали. Вони усвідомлюють потенційну загрозу і більш серйозно підходять до таких навчань», - зазначає Тетяна Романова.
Та найголовніше в цій справі, вкладаючи чимало зусиль та ресурсу в такі навчання, кожен з тренерів та організаторів сподівається, що слухачам на практиці не доведеться застосовувати отримані знання.
Авторка: Анастасія Ярмоленко