Нещодавно Сусіди.Сity розповіли про зміну тарифів на воду, повірку лічильників і встановлення загальнобудинкових приладів обліку води в багатоквартирних будинках, які з 2022 року запроваджує в Корюківці КП «Корюківкаводоканал». Та як стало відомо, виконком міськради відклав рішення про уведення інвестиційної складової в тарифах за водопостачання. Що це означає для споживачів?
Стрибок ціни на воду в багатоповерхівках відкладається
Якби рішення щодо запровадження інвестиційної складової в нових тарифах за водопостачання було схвалене, то вже після нового року мало б відбутися суттєве подорожчання води для мешканців багатоповерхівок, яких у Корюківці сімдесят дві.
Інвестиційна складова, це кошти, які водоканал буде накопичувати для придбання та встановлення загальнобудинкових лічильників. Нагадаємо, що облаштування таких приладів обліку води не примха водоканалу, а вимога законодавства, яке набуло чинності наприкінці 2020 року.
Звісно, така новина не сподобалася корюківчанам. Не сподобалася вона й місцевій владі. З цього приводу поспілкувалися з міським головою Ратаном Ахмедовим і дізналися, що планує зробити влада, аби люди не відчули різкого здорожчання комунальних послуг.
Ратан АхмедовАвтор: Корюківська міська рада
Абсурдність деяких новацій у комунальній сфері
— Ратане Ратановичу, невже у нас немає більших проблем, як встановлення саме зараз коштовних загальнобудинкових лічильників у багатоквартирних будинках?
— Я розумію людей і, відверто кажучи, вважаю окремі норми чинного законодавства абсурдними. Реакція на них як у споживачів, так і в міської ради аналогічна. Таке вже було в інших сферах комунальних послуг, коли їх робили відповідними до цього закону.
Замість того, щоби змінювати мережі та проводити енергоощадні заходи, ми маємо облаштовувати нікому непотрібні додаткові лічильники
Крім цього, до кінця 2022 року місто має заплатити понад 2 млн грн за дозвіл на надра. Але це потрібно робити, бо КП «Корюківкаводоканал» не матиме права постачати в першому випадку, тобто без загальнобудинкових лічильників, воду в багатоквартирні будинки, а в другому (якщо не заплатимо за надра) — подавати воду взагалі всьому місту.
Для порівняння: нові водогони по вулиці Вокзальній і Молодіжній вартували удвічі дешевше, ніж місто повинне сплатити за дозвіл на використання надр.
Чому не можна знизити тарифи
— Але ж і від виконкому міськради багато чого залежить. Наприклад, саме виконком своїм рішенням затверджує збільшення тарифів і розмір інвестиційної складової.
— Ми б з радістю знизили тарифи, якби здешевшала електроенергія, паливо та знизились податки — складові тарифу, але відбувається навпаки. Виконком розглядає економічні розрахунки й схвалює тарифи. Якщо тарифи не схвалити, то відповідно надавач послуг може припинити своє функціонування через відсутність коштів на свою діяльність.
У випадку з водопостачанням ми маємо стабільну й якісну послугу. Пориви вчасно ліквідовуються, мережі хлоруються, забезпечується постійний лабораторний контроль, стоки очищаються та скидаються у вигляді технічної води, а не нечистот.
Але поряд з цим маємо більше ніж трикратне зростання цін на енергоносії тільки у листопаді-грудні, пожорожчання матеріалів, відповідно маємо зростання тарифу. За рік мінімальна заробітна плата додала також 12%. Відповідно ціни ростуть на всі товари й послуги, які мають у собі складову енергоносіїв і заробітної плати.
Про коригування тарифу
Усе ж я б розділив питання тарифів із водопостачання на дві частини. Перша — стосується коригування самого тарифу. Варто розуміти, що загальна вартість водопостачання для багатоквартирного сектору зросте в межах інфляції. Вода подорожчає, а водовідведення подешевшає внаслідок зміни підходів до розподілу витрат.
Абоненти, які мають централізоване водовідведення, по суті дотували абонентів, які мають лише водопостачання. Бо при реальній вартості води понад 30 гривень за кубометр, минулого року вона коштувала 19 гривень
Тепер ситуація вирівняється. З нового року з тарифу прибирається абонентське обслуговування й окремо буде запроваджена абонентна плата. Проте вона незначна, і включатиме повірку приладів комерційного обліку.
Тобто споживачам у приватному секторі уже непотрібно буде перейматися повіркою лічильників. А після встановлення загальнобудинкових лічильників у багатоповерхівках і запровадження абонплати для цих споживачів, водоканал повірятиме своїм коштом і ці прилади.
Великі суми в платіжках
Друга частина — стосується великих сум у платіжках за воду в мешканців багатоквартирних будинків. Отже, тим абонентам багатоквартирних будинків, яким виставили платежі за нормами, слід провести власним коштом повірку чи заміну приладу обліку.
Водоканал отримав відповідне доручення та зробить перерахунок усім без винятку, але лише після повірки чи заміни лічильника — така норма закону. І це потрібно зробити якомога швидше, протягом кількох місяців.
Разом з тим надалі слід не ігнорувати повідомлення водоканалу та повіряти прилади вчасно, адже законодавством не передбачено повірку індивідуальних лічильників у мешканців багатоповерхівок коштом водоканалу, і ця послуга давно не є складовою тарифу.
Про інвестиційну складову
— Ратане Ратановичу, а як бути мешканцям багатоповерхівок, для яких запровадження інвестиційної складової у тарифах може бути непосильним навантаженням?
— Деякі громади, наші сусіди, схвалили тариф з інвестиційною складовою. Подекуди куб водопостачання вартуватиме майже 200 грн. Схвалювати аналогічні тарифи для багатоквартирного сектору з урахуванням вартості облаштування загальнобудинкових лічильників (50-70-100 грн/куб) місто Корюківка поки не буде, принаймні до кінця опалювального сезону.
Ми розуміємо, що для невеликих будинків — це космічні суми, і питання потребує додаткового вивченняЗрештою, місто чекає від Уряду виконання меморандуму, який підписали між центральною владою та органами місцевого самоврядування. Згідно з ним, майже 800 тис. грн держава має надати КП «Корюківкаводоканал» як різницю тарифів минулих років..
Своєю чергою підприємство, отримавши додаткові кошти, зможе частково здешевити процедуру обладнання багатоквартирних будинків загальними приладами обліку води. Цієї суми вистачить, щоби встановити половину лічильників.
Зі свого боку Корюківська громада виконує зобов’язання, які передбачені меморандумом, і до кінця опалювального сезону має компенсувати з міського бюджету близько 5 тис. грн за кожного абонента централізованого теплопостачання. А таких абонентів у Корюківці — 1000.
Отже, має виділити з міського бюджету 5 млн грн, щоби всі абоненти централізованого опалення могли отримувати тепло за торішнім тарифом. Хоча логічно та правильно компенсувати тариф через механізм субсидій — це функція державного бюджету, і так було завжди.
Наразі уряд виділив кошти компенсації з різниць минулих років винятково теплоенергетичним підприємствам, водоканали поки відклали.
Джерело: Ірина Гайова, "Маяк" від 13 грудня 2021 року