На Чернігівщині менше ніж за півроку після деокупації освоїли 20% коштів на відновлення доріг та мостів. Такі дані оприлюднив портал «Наші гроші», аналізуючи трансакції Держказначейства на держпорталі «Spending.gov.ua».
З 1 березня 2022 по 17 квітня 2023 чотири десятки шляхових компаній до вторгнення мали найбільші підряди по ремонту доріг в Україні. Вони отримали виплати на загальну суму 25,72 млрд грн. Про це свідчать дані казначейські проплати на «Spending.gov.ua». У тому числі від регіональних Служб відновлення підрядники отримали 19,19 млрд грн, від місцевих облдержадміністрацій і органів самоврядування – 6,53 млрд грн.
В регіональному розрізі за темпами освоєння домінує Чернігівщина. Тут менше ніж за півроку після деокупації на відновлення мостів і доріг освоїли 20% усіх шляхових видатків по країні. При цьому майже все забрали «Автострада» (2,6 млрд грн) і «Автомагістраль-південь» (2,1 млрд грн). Загальна сума кошторисів - 4,8 млрд грн.
В останній рік перед вторгненням тільки Укравтодор (без урахування місцевої влади) заплатив ремонтникам 114,40 млрд грн. Таким чином за більше, ніж рік після вторгнення шляховики отримали більше, ніж уп‘ятеро менше, ніж до війни, інформує видання.
«Очевидно, що виплати з початку вторгнення були незначними, оскільки рештки грошей в країні були мобілізовані на інші цілі. З березня до початку листопаду шляховикам заплатили лише 7 мільярдів гривень, тобто виплати йшли зі швидкістю приблизно 1 мільярд на місяць, що в 11 разів менше мирного часу», - зауважує редактор «Наших грошей» Юрій Ніколов.
У середині листопаду 2022 ситуація змінилась і шляховикам за півтора місяці до кінця року заплатили 16 мільярдів гривень. З початку 2023 темп виплат знову впав до 1 мільярда гривень на місяць.
На другому місці - Дніпропетровська область. У перші місяці після вторгнення ця область лідирувала завдяки тому, що місцева обладміністрація віддала понад 1,5 мільярди гривень фірмі «Будінвест-інжиніринг», де співвласницею була подруга губернатора Валентина Резніченка Яна Хланта. Після публічного скандалу восени минулого виплати цій фірмі практично припинились. Однак одночасно почали набирати обороти замовлення місцевих укравтодорів фірмі «Автомагістраль-Південь». І за кілька місяців після «краху» «Будінвесту» старовинний фаворит Укравтодору заробив 1,6 млрд грн.
60% всіх виплат припали на п’ятірку фірм, які і до вторгнення майли найбільшу частку дорожнього ринку. «Автомагістраль-Південь» і «Автострада» на двох мають 42%, що близько до колективної монополії.
"Час Чернігівський" писав про відновлення мостів та доріг: