На сайті Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими розміщено інформацію із порадами та рекомендаціями для родини військовослужбовця у випадках, якщо він\вона зникли безвісти, потрапили у полон чи загинули.
"Якщо Захисник не виходить на зв’язок кілька днів, не варто одразу панікувати, причиною цього може бути відсутнє мобільне покриття, розряджений телефон через відсутність електроенергії тощо. Спочатку заспокойтеся і з’ясуйте всі обставини. У першу чергу спробуйте сконтактуватися з колегами по службі, які можуть бути поряд, безпосереднім командиром, командиром частини. Якщо із частини вам повідомляють, що Захисник знаходиться на бойовому завданні та не числиться в переліку безвісти відсутніх, полонених, загиблих, поранених тощо - зберігайте спокій та очікуйте, коли Захисник вийде з вами на зв’язок, в іншому разі - через 2 дні повторно зверніться до частини, щоб уточнити інформацію", - йдеться у повідомленні.
У випадку тривалої втрати зв'язку із Захисником (3 дні і більше), варто зв'язатися з військовою частиною (гаряча лінія, безпосередній командир, командир частини) та дізнатися причину відсутності зв’язку із Захисником. Також збережіть номер телефону, з якого Захисник останній раз виходив на зв’язок з вами.
Насамперед родичам рекомендується зібрати певну інформацію, яка стосується Захисника чи Захисниці. Уся ця зібрана заздалегідь інформація може суттєво допомогти родинам під час пошуку.
При отриманні усної інформації від безпосереднього командира, колег, командира частини, від працівників за місцем служби по гарячій лінії, що Захисник потрапив у полон, чи у випадку отримання такої інформації від самого полоненого Захисника, від ворожих осіб, які його захопили у полон тощо, отримання відомостей з мережі інтернет (YouTube, Telegram чати/канали, веб-сайти, соціальні мережі, у т.ч., варто з’ясувати всі подробиці місця перебування Захисника, інформацію про координати, де він був помічений /зафіксований на фото- чи відеоматеріалах, коли був останній раз на зв'язку, за якими координатами був направлений і т.і.) Родичам необхідно зібрати всі можливі факти і докази, необхідні для розшуку людини - скріншоти повідомлень, аудіозаписи розмов, відео з камер спостережень, відео з ворожих ресурсів тощо та надати ці відомості у відповідні установи (організації).
Що робити далі:
- Родині необхідно звернутися до Національного інформаційного бюро (якщо ще не зверталися);
- Звернутися до Об’єднаного центру з пошуку та звільнення полонених при СБУ: телефоном +38 (067) 650 83 32; +38 (098) 087 36 01 або листом на ел. адресу: united.centre.ssu@gmail.com.
- Подати заяву до територіального підрозділу поліції про безвісно зниклих громадян, їх викрадення або потрапляння у полон (якщо ви ще не подавали). Зафіксувати реєстраційний номер заяви, а також забрати витяг із ЄРДС, де буде зазначено ПІБ слідчого. За кожним фактом зникнення, викрадення або потрапляння у полон органом досудового розслідування відкривається кримінальне провадження. У разі потреби, разом із наданням заяви про вказаний факт, здається біологічний зразок для виведення ДНК-профілю для подальшого їх порівняння. Зразки відбираються у біологічних батьків або дітей зниклої особи (для цього необхідно мати при собі паспорт та свідоцтво про народження дитини).
- Дана категорія справ далі передається поліцією до СБУ для подальшого проведення досудового розслідування. Відповідно, родині Захисника необхідно звернутися до СБУ, щоб дізнатися ПІБ слідчого у справі для подальшої взаємодії з ним.
Окремо вказано контактні дані уповноважених установ та громадських організацій з питань зникнення безвісти, полону, загибелі, витребування тіл Захисників.
"Час Чернігівський" писав про полонених:
- Різдвяний обмін полоненими: є хлопці із Чернігівщини
- Голова Чернігівської ОВА зустрівся із родинами полонених та безвісти зниклих чернігівців
- Обіцяли спалити живцем, давали «щі» та змушували вчити пісні про «дядю Вову»: Вікторія Андруша із Чернігівщини про полон та курське СІЗО
Джерело: Координаційний штаб з питань поводження із військовополоненими