Команда ГО «Асоціація регіональних ЗМІ» в рамках реалізації проекту "Північні громади Чернігівщини: інформаційний фронт" провела контент-аналіз публікацій у популярних пабліках у Facebook і ЗМІ прикордонних громад Чернігівщини.
Рейтинг найпопулярніших тем повідомлень виглядає наступним чином: на першому місці – війна Росії проти України (29,4 %) і це за умови, що до 24 лютого постів вказаного змісту взагалі не було; друге місце займають повідомлення про суспільне життя регіону (28,6 %); закривають трійку лідерів публікації про політичні події в Україні (11,2 %).
Виходячи з того, що за останні два роки тема коронавірусу займала вагоме місце у загальнодержавному медіа-просторі, ми вирішили дослідити її окремо, але як виявилося, у регіональному контексті дана проблематика була не важливою, а після 24 лютого і зовсім зникла.
Якщо ж поглянути на щомісячну динаміку тематики публікацій, то вони адекватно відображали події навколо і відповідали запитам населення. Так, до кінця лютого в інформаційному просторі був присутній практично весь спектр подій. Проте, за останні 5 днів лютого тема війни Росії проти України стала домінуючою і в рази випередила всі інші, набравши свій максимум у березні (46,5 %).
У квітні першість переходить до тем суспільного характеру, що зумовлено виведенням російських військ з території області і необхідністю вирішення великої кількості гуманітарних і побутових проблем. Натомість, у травні, на фоні поновлення обстрілів прикордонних населених пунктів, тема війни знову повернулася у топ.
Не дивлячись на всю складність і драматизм подій, завдяки героїчному спротиву як ЗСУ, так і звичайних людей, про що масово писали ЗМІ, загальний масив публікацій за весь час носив переважно позитивний характер.
Лише у березні новин негативного змісту було найбільше (40,9 %). Також, можна побачити збільшення кількості негативу в інформаційному просторі у травні, що як вже зазначалося, було зумовлено поновленням обстрілів прикордонних населених пунктів.
Досліджуючи новини у пабліках, ми звернули увагу ще на один цікавий факт – це активність як адміністраторів груп, так і підписників. Можемо зробити припущення, що війна остаточно перетворила Інтернет на основне джерело інформації для більшості людей, про що яскраво свідчить більш ніж двократне зростання кількості публікацій у березні (1560), порівняно з січнем (689).
Адаптація підписників до такого стрімкого інформаційного потоку відбувалася повільніше, однак вони змогли його опанувати. Це добре видно з середньої кількості реакцій (лайків і коментарів) на одну публікацію. Так, у січні ці показники становили 35,8 лайків і 3,5 коментарі на пост. У лютому кількість публікацій збільшилася вдвічі, а кількість реакцій майже не змінилася (30,3 і 2,8 відповідно).
Подібна тенденція збереглася і в березні, а от в квітні пабліки «вибухнули» із середнім показником 71,6 лайків і 7 коментарів на пост. Тобто підписникам знадобилося біля двох місяців, щоб звикнути до нових реалій, але такий ритм виявився надто складним і в травні показники практично повернулися до значень березня, вслід за чим і дещо зменшилася кількість повідомлень.
Цікаві факти виявлені під час проведення контент аналізу:
- Всього було досліджено 6 397 публікацій у 20 пабліках у Facebook у 10 прикордонних громадах Чернігівської області (по 2 пабліки у кожній громаді).
- Найбільша кількість публікацій у пабліках Корюківської ОТГ – 2 266.
- Найбільша кількість лайків у пабліках Семенівської ОТГ – 177,3 лайки на пост.
- У квітні було 666 позитивних новин.
* * *
Проект реалізується за підтримки Інституту економічних досліджень та політичних консультацій в рамках програми «Громадськість за демократизацію», яка фінансується Європейським Союзом