НАШІ ЛЮДИ: очільниця професійного училища про популярні спеціальності, стереотипи і модернізацію

15 ТРАВНЯ 2025, 18:55

507

Чепурний Арсен

Світлана Тронь, т.в.о. директора КЗ "Чернігівське вище професійне училище" розповідає про свій заклад

Світлана Тронь, т.в.о. директора КЗ "Чернігівське вище професійне училище" розповідає про свій заклад, стереотипи щодо профтех освіти, шалені темпи модернізації та найбільш популярні спеціальності - як серед роботодавців, так і серед абітурієнтів. Дивіться відео або читайте текстову редакторську версію.


Журналіст Арсен Чепурний: Пані Світлано, доброго дня. Перше питання таке: розкажіть, будь ласка, загалом про ваш заклад. Кого навчаєте і чому тут можна навчитися?

 - Ми комунальний заклад "Чернігівське вище професійне училище" Чернігівської обласної ради. Це наша повна назва. Здійснюємо підготовку кваліфікованих робітників за такими професіями як: верстатник широкого профілю, слюсар з механоскладальних робіт, слюсар-ремонтник, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, рихтувальник кузовів. Це ті професії, яких ми навчаємо учнів після 9 класу. Після 11 класу ми набираємо за професіями токар, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів і агент з постачання. Також, оскільки ми маємо статус вищого професійного училища, ми маємо можливість здійснювати підготовку фахових молодших бакалаврів. І у нас дійсно фахові молодші бакалаври – це на основі робітничої професії. До нас йдуть, далі продовжують навчання наші студенти, випускники інших закладів профтехосвіти. З 1 вересня 2025 року ця професія буде називати "менеджмент". До цього називалися "підприємництво та торгівля". Також ще з 1 вересня 2025 року у нас додастся ще одна професія – слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, майстер з діагностики та налагодження електронного устаткування автомобільних засобів. Ми от тільки-тільки отримали ліцензію, дуже щасливі від цього.

Закладу нашому вже 40 років. Більше навіть трошки. Але, щоб ви розуміли, в принципі, в місті ми одні з наймолодших. Проте, нам є чим пишатися, тому що дійсно у нас статус вищого професійного училища і ми перші в Чернігові отримали цей статус. Далі, пишаємося тим, що у нас після 11 класу є професія агент з постачання, так само як і фахові молодші бакалаври. Вони проходять навчання на базі навчально-тренувального центру. Навчально-тренувальний центр, їх взагалі одиниці по Україні. Це підготовка. фахівців з підприємницької діяльності. І на базі навчально-тренувального центру діє навчально-тренувальна фірма, яка імітує у нас діяльність торгово-посередницьких підприємств. Чим ми відрізняємося ще, і чи ми пишаємося, так це тим, що професія верстатник широкого профілю і професія токар – це ті професії, які готує тільки наш заклад освіти взагалі в усій області.

Арсен Чепурний та Світлана бронь

 - А найпопулярніші професії, спеціальності які зараз?

 - Давайте подивимося на це питання з двох експектів.

Серед наших абітурієнтів – це, звісно, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів. Ну, називається просто автослюсар. У нас це інтегрована професія, я вже озвучила, і автослюсар-рихтувальник кузовів, вони потім продовжують, і автослюсар буде майстер з налагодження та діагностики електроустаткування. Звісно, контингент у нас у більшості – це хлопці, і хлопці хочуть йти саме на цю професію. Це для них престижно, популярно, вони розуміють, що це, мабуть, швидкі гроші і так далі.

Але, якщо подивитися на питання популярності серед підприємств, серед роботодавців, то зараз дуже великий попит на такі професії, як токар, верстатник широкого профілю і на слюсар -ремонтник. Величезний попит. Прийшли до того, що у нас роботодавці майже стоять в чергу за тим, щоб забрати собі на виробниче навчання, на виробничу практику і у подальшому на роботу саме фахівців цієї професії. Це чому? Тому що це машинобудування, це відновлення економіки.

 - Раніше був такий стереотип про заклади профтехосвіти, що це такі "нижчі" заклади, ніж вища світа. Наскільки зараз цей стереотип існує, чи вдається з ним боротись якось?

 - Я розумію, про що ви кажете. Дійсно, раніше в школах казали: сидиш на останній партії, значить після дев 'ятого класу підеш у ПТУ. Потроху цей стереотип руйнується. Потроху він руйнується саме в школах, з боку держави тут взагалі величезні кроки здійснюються для того, щоб зруйнувати цей стереотип. Моя власна думка, чому був такий стереотип, тому що не дуже престижно працювати руками, тому що застаріла матеріально-технічна база була. Зараз все змінюється дуже швидко, дуже великими темпами, тому що дуже багато грантових програм, дуже багато заходять донорів, дуже багато міністерських програм, які дозволяють закладам освіти модернізуватися і розвиватися. Тому, звісно, і цей стереотип руйнується. Плюс, ще повернулися, скажемо так, обличчям і роботодавці. Зараз роботодавці дуже зацікавлені, підприємства зацікавлені в тому, щоб був робочий клас. І вони вже починають проводити профорінтаційну роботу, допомагають і нам. Тобто, вони також запрошують на свої підприємства, щоб батьки й учні бачили можливості, потужності, перспективи. І потім кажуть, що саме з цих професій ви можете вчитися в закладах профтехосвіти, безпосередньо і в нашому закладі.

 - Ви згадали про модернізацію матеріально-технічної бази. А можете конкретніше розказати, що саме вдалося модернізувати наразі?

 - У нас до 2024 року на базі нашого закладу функціонував навчально-практичний цент сучасного автосервісу. Дійсно, це також ще один із моментів, в якому ми пишалися, тому що цей навчально-практичний центр був також створений один із найперших в Чернігові, але це було дуже давно і за допомогою німецьких наших партнерів, і обладнання вже втратило свою актуальність, застаріло. Ми за допомогою партнерів, донорів із Фінляндії, при сприяні, звісно, управління освіти і науки і обласного, і міського, ми модернізували цей навчально-практичний центр. І зараз в ньому сучасне обладнання, сучасні підйомники, дуже багато сучасного обладнання і, звісно, сучасний ремонт. В 2024 році ми наважилися на те, щоб подати заявку в Міністерство освіти в такий проект як "100 майстерень". Це для модернізації, для створення навчально-практичних центрів. І наважилися саме на таку більш важку, скажем, професію, як верстатник широкого профілю і токар. Чому я кажу важку? Тому що, ви розумієте, це обладнання, це верстати, верстати великі, дороговартісні. Заклад освіти самотужки ніяк не зміг би осучаснити, чи взагалі створити новий навчально-практичний центр, осучаснити базу. Навіть допомоги громади, міста, також цього не вистачило. Тому це дуже добре, що міністерство зараз ініціює оці всі проєкти. Ми подали заявку, нас обрали, і у 2024 році ми створили ще один навчально-практичний центр механічної обробки металів, на базі якого буде здійснюватися підготовка кадрів в цій професії. І верстатник широкого профілю, і токарів, і не тільки молодого покоління, але й дорослого населення.

- Про освіту для дорослих ще хотів запитати. Ось у вас вчаться дорослі. Розкажіть, будь ласка, наскільки їх багато і як взагалі освіта для них відбувається у вашому закладі.

 - Так, у нас вчаться дорослі, в нас є доспід співпраці і регулярна співпрація з Центром зайнятості – це по ваучерній програмі. Спочатку це були тільки особи 45+, зараз там спектр розширився. Це і внутрішньо переміщені особи. І в нас кожного року навіть не по одній, але по декілька груп було і зараз навчається ваучерна група. Це, як правило, професія або слюсар-ремотник, або слюсар -ремотник колісних транспортних засобів.

 - Тоді останнє вже питання. Що хотілося б зробити у закладі? Можливо щось модернізувати? Можливо щось покращити? 

 - Дуже багато в нас планів і амбітніх планів. Звісно, оскільки у нас все з таких базових професій осучаснилась матеріально-технічна база, то в нас є можливість ліцензувати нові професії. Не скористатися цією можливостю – це просто злочин. Тому ми от тільки-тільки отримали ліцензію на одну професію. У нас, звісно, є плани ліцензувати ще одну професію. Як мінімум, це оператор верстатів ЧПК. 

  Дуже актуальні зараз кваліфікаційні центри. Це те, до чого йде взагалі профтехосвіта. Це орієнтир, як в Європі, що випускники будуть захищати свої знання і навички вже не безпосередньо в закладах, а в кваліфікаційних центрах. У нас також є всі можливості для того, щоб відкрити ці кваліфікаційні центри. Звісно, що стосується матеріально-технічної бази, то дуже багато чого треба зробити, осучаснити і модернізувати. І кабінети і загальноосвітню підготовку. Ми би хотіли також мати такі справжні кабінети і фізики, і хімії, тому що це предмети якраз для наших професій дуже важливі. І кабінети спецтехнологій.  Тому планів у нас ще дуже багато, і роботи у нас ще дуже багато.

 

***

Час Чернігівський писав про таке:

Схожі новини

Збирає сажу в мішки: чоловік пояснив, як чистить димарі

15 ТРАВНЯ 2025, 19:58

Інтерв’ю

НАШІ ЛЮДИ: очільниця професійного училища про популярні спеціальності, стереотипи і модернізацію

15 ТРАВНЯ 2025, 18:55

Шахрайська схема з бетоном: чернігівець втратив понад 28 тисяч гривень

15 ТРАВНЯ 2025, 17:29

На Чернігівщині конфіскували базу відпочинку, де займались "особливим" бізнесом

15 ТРАВНЯ 2025, 17:18

В Чорнобилі з’явились перші білі гриби

15 ТРАВНЯ 2025, 15:59

Фото

Майже наркокартель: правоохоронці викрили злочинну мережу, що охоплювала півкраїни

15 ТРАВНЯ 2025, 15:46

Збиткове чернігівське КП заплатить 53,7 млн грн за електроенергію

15 ТРАВНЯ 2025, 15:00

ТОП-переглядів