Актуально. Кожен автомобіль на конвеєрі обладнується колісними дисками, які якнайкраще підходять саме йому. Проте процес експлуатації вносить свої корективи — колеса страждають від недоліків дорожнього покриття та зрештою виходять із ладу, перестають влаштовувати своїх власників з естетичних міркувань або не підходять за діаметром під бажаний розмір гуми.
Буває, що автолюбителі хочуть поміняти їхній тип — замість штатних штампованих встановити литі. Особливо часто таке відбувається з власниками автомобілів преміальних марок, зокрема, «Мерседесів», які раніше «помилково» були взуті в штампування. Тим паче, що зараз на ринку можна знайти диски на Mercedes, та не тільки.
Як правильно підібрати диски
Спочатку треба визначитися з типом дисків. Їх можна розділити на дві категорії:
- сталеві, які виробляються із заліза;
- легкосплавні — зі сплавів алюмінію, титану, магнію.
Хоча деталі другого типу часто називають литими, насправді вони поділяються на литі та ковані. Останні виробляються за спеціальною технологією, завдяки якій вони мають покращені експлуатаційні характеристики та здатні витримувати складні дорожні умови та підвищені навантаження.
Кожен тип дисків має свої плюси та мінуси:
- сталеві штамповані дешевші та більш ремонтопридатні, однак важчі та мають непоказний вигляд;
- ковані диски міцні та витривалі, але коштують дорожче за всі типи;
- литі диски легкі та надають широкі можливості для створення різних дизайнерських типів, проте більш схильні до деформації.
Отже, про сталеві (штамповані) диски можна говорити як про бюджетні, а до ексклюзивних моделей зараховувати здебільшого ковані, а також якіснішу частку литих коліс.
Параметри дисків
Щоб запобігти небажаному впливу на керованість та економічність автомобіля та уникнути проблем із підвіскою та іншим обладнанням автомобіля, під час підбору колісних дисків категорично не можна відходити від заводських значень таких вимірів:
- Кількість та діаметр кріпильних отворів (PCD, або міжболтова відстань). Це абсолютна константа, відхилення загрожує руйнаціями болтів або шпильок, що може призвести до відриву колеса від автомобіля.
- Діаметр центрального отвору (маточини). Не можна ставити на авто диск з меншим отвором. Допускається використання дисків із більшим діаметром отвору за умови використання проставок.
- Виліт диска (ЕТ). У крайніх випадках припускається невелике відхилення від заводських параметрів не більш за 5 мм у будь-який бік.
Що стосується зовнішнього діаметра диска та його ширини, то вони також мають бути в певних межах, щоб загальні габарити колеса не відрізнялися від первинного штатного розміру. Винятком може бути лише цілеспрямований та технічно обґрунтований тюнінг транспортного засобу — так званий ліфтинг. У його результаті кузов підняття автомобіля підніметься, а також звільниться місце для встановлення більших за діаметром коліс.
Придбання вживаних колісних дисків — неоднозначне та не завжди виправдане рішення. З одного боку, встановлення штатних коліс від офіційного виробника гарантує відсутність проблем із параметрами та стовідсоткову сумісність з ходовою частиною автомобіля за менші кошти, що є важливим фінансовим фактором. Але з іншого боку, диски з пробігом можуть мати приховані дефекти, які проявляться в ході експлуатації і підтвердять стару приказку — скупий платить двічі.
На правах реклами