Експорт товарів і послуг із Чернігівщини зростає: найбільше продають зерна

25 ВЕРЕСНЯ 2023, 17:11

1425

Експорт товарів і послуг із Чернігівщини зростає: найбільше продають зерна

Експорт зерна з Чернігівщини зростає

ГО «Асоціація регіональних ЗМІ» в рамках реалізації проекту: «Моніторинг змін експортно-імпортної сфери Чернігівської області», продовжує вивчення особливостей здійснення експортно-імпортних операцій в регіоні.

Пропонуємо Вашій увазі звіт за липень-серпень 2023 р. за результатами проведення 8 глибинних інтерв’ю з суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності, брокерами, представниками Чернігівської обласної військової адміністрації і торгово-промислової палати.

Загальна характеристика експортно-імпортної сфери

За результатами січня-червня 2023 р. підприємства Чернігівщини здійснювали зовнішньоторговельні операції з партнерами зі 110 країн світу. Експортні поставки, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, зросли у 1,5 рази. Товарну структуру експорту формували: зернові культури (53,7 %); жири та олії (12,6 %); деревина та вироби з деревини (6,5 %); готові харчові продукти (6,5 %); насіння і плоди олійних рослин (6,2 %); текстильні матеріали та вироби (3,5 %); папір та картон (2,4 %); взуття (1,4 %); машини, обладнання та механізми (1,3 %).

Підприємства області у звітному періоді у 1,7 рази наростили обсяги експорту жирів та олій, текстильних матеріалів та виробів, продукції рослинного походження (зокрема у 3,8 рази – овочів, у 1,7 рази – зернових культур, на 22,6 % – насіння і плодів олійних рослин), у 1,5 рази зросли поставки деревини та виробів з неї, на 48,6 % – продукції тваринного походження, на 37,3 % – готових харчових продуктів, на 23,1 % – машин та обладнання.

Імпорт товарів за результатами січня-червня 2023 р. зріс на 14,5 %. Основні товарні позиції формували: продукція хімічної промисловості (20,6 %); текстильні матеріали та вироби (12,7 %); папір та картон (9,6 %); мінеральні продукти (9,5 %); полімерні матеріали (9,5 %); готові харчові продукти (9,4 %); засоби наземного транспорту, крім залізничного (8 %), машини та обладнання (7,7 %).

Ситуація на митниці

У роботі Чернігівської митниці впродовж липня-серпня відчутних змін не відбулося. Всі митні пости працювали у штатному режимі, а послуги надавалися в повному обсязі. Разом з тим, тимчасово усіх учасників експортної сфери сколихнув Закон України № 3229-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо використання митних декларацій та електронної транзитної системи, передбачених Конвенцією про процедуру спільного транзиту, для здійснення транзиту на умовах цього Кодексу», який набув чинності 29 липня 2023 р. Зокрема, Законом передбачено, що вивезення товарів у режимі експорту, підлягає обов’язковому пломбуванню. Однак, усвідомивши неготовність митної інфраструктури і більшості суб’єктів ЗЕД до таких різких змін, уже за кілька днів Держмитслужба разом з Міністерством фінансів України підготували роз’яснення, згідно з яким експортер повинен доставляти товар до митного терміналу за умови, що митниця направила йому відповідну вимогу про пред’явлення. Тому, на початку серпня Чернігівська митниця повернулася до звичного режиму роботи.

Розуміючи проблеми, що виникли в результаті дії Закону № 3229-IX, представники служби намагаються оперативно повідомити підприємців про можливі варіанти отримання спрощень і особливості роботи у форматі «митного безвізу». Також, неабияку стурбованість у них викликає відсутність терміналу в місті.

Варто зазначити, що суб’єкти ЗЕД регіону, які здійснюють оформлення експорту в інших областях України зіткнулися з ситуацією, коли адміністрації окремих митниць почали трактувати роз’яснення до Закону на власний розсуд. Так, митні пости у великих містах не витримали миттєвого напливу важковагового транспорту і були вимушені повернутися до попереднього формату роботи. Натомість, у маленьких митних постах підприємців попередили, що відтепер усі в обов’язковому порядку повинні заїжджати на термінал для пломбування.

На думку учасників дослідження, у такому рішенні є зацікавленість окремих представників митниці, оскільки термінали належать приватним структурам, а за в’їзд треба сплатити від 700 до 1 500 грн. У зв’язку з цим, не бажаючи нести додаткові фінансові витрати, частина підприємців повернулася до оформлення експорту на Чернігівській митниці.

Крім того, суб’єкти ЗЕД практично втратили право на помилку в документації. Справа втім, що інспектор приймає документи до роботи за умови, коли машина перетнула кордон у зоні митного терміналу. Якщо виникають якість зауваження, або виявляються неточності і оригінали знаходяться у водія, який оформлюється, наприклад, у Києві, а підприємство розташоване в Чернігові, то для подальшого проходження кордону і розмитнення другої сторони, треба надсилати документи поштою, чи доставляти їх водію самостійно.

Все це призвело до того, що процедура оформлення експорту збільшилася на один день.

Експорт

Окрім вже вказаних проблем експортерів у наших попередніх публікаціях, цього разу респонденти вказали на деякі аспекти роботи Управління фітосанітарної безпеки Чернігівської області, які створюють певні незручності в роботі підприємців. Так, досить складною залишається процедура реєстрації у фітосанітарній службі, яка може тривати до двох тижнів. У випадку необхідності експорту окремих видів сільськогосподарської продукції, такі терміни можуть призвести до псування товару.

Пройшовши реєстрацію, суб’єктам ЗЕД необхідно або привезти вантаж до фітосанітарної служби, або доставити інспектора до місця зберігання для відбору зразків і після їх перевірки, на наступний день, отримати сертифікат. При цьому, підприємці зазначили, що є діючі пункти пропуску, в яких можна оформити всі фітосанітарні дозволи одночасно з митним оформленням і не витрачати для цього кілька днів.

Також, учасники опитування усе частіше акцентують увагу на незадовільній демографічній ситуації і недостатній кількості фахівців у регіоні, спричинених тривалими військовими діями, виїздом населення за кордон, мобілізаційними заходами тощо.

Електронна черга перетину кордону

Що стосується роботи сервісу, то більшість респондентів зазначили, що все працює в нормальному режимі. Однак вказали чимало випадків, коли після реєстрації у єЧерзі, з конкретною датою і часом, по приїзду на кордон доводилося стояти у загальному потоці.

Загалом, було відмічене неврегульоване питання щодо строків доставки товарів. Згідно статті 95 Митного кодексу України, для автомобільного транспорту діє норматив – 10 діб (у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці – 5 діб). Проте, були прецеденти, коли очікування в черзі перевищувало встановлені обмеження. Відповідно, вже у пункті пропуску, інспектор мав право скласти протокол про адміністративне правопорушення на перевізника, оскільки використання механізму електронної черги не звільняє від відповідальності. Встановити факти складання таких протоколів нам не вдалося, але проблема потребує узгодження.

Також, робота електронної черги не поєднана з функціонуванням системи NCTS. Ті підприємства, які оформлюють експорт у режимі Т1 не можуть зареєструватися в Єчерзі. Спочатку суб’єкту ЗЕД треба оформити звичайну декларацію в режимі експорту, потім зареєструватися у черзі і тільки після прибуття на кордон скористатися «митним безвізом». Усе це призводить до збільшення навантаження на працівників пунктів пропуску, часу перетину кордону, а також суттєвого зменшення кількості оформлених декларацій Т1 на внутрішніх митницях.

* * *

Шановні підприємці і читачі, в рамках проекту створена анонімна «Скринька довіри». Якщо, під час здійснення експортно-імпортних операцій, стосовно вашого підприємства, або при перетині державного кордону, як громадянина України, до вас, на вашу думку, були застосовані протиправні дії з боку посадових осіб державних органів, просимо повідомити про ці факти за посилhttps://forms.gle/6cCT36iq4UQPzeSq9анням.

* * *

Детальніше про проект ви можете дізнатися у спеціальній рубриці «Часу Чернігівського» за посиланням.

* * *

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО "Асоціація регіональних ЗМІ" і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій

Схожі новини

Відключення електроенергії на 22 листопада по Чернігівщині: чого чекати?

22 ЛИСТОПАДА 2024, 01:54

Вiдео

Секретар Чернігівської міської ради знову не зміг зібрати депутатів на сесію

21 ЛИСТОПАДА 2024, 19:53

Відстоював Батьківщину з 2014-го: рідні просять за петицію щодо присвоєння звання Героя України (посмертно)

21 ЛИСТОПАДА 2024, 19:41

Валентина Драгунова приїхала на похорон батька. І залишилась

21 ЛИСТОПАДА 2024, 18:55

Півтори години детонації: наслідки ракетного удару ЗСУ по Брянщині

21 ЛИСТОПАДА 2024, 17:27

Фото

Сучасні системи відеоспостереження за лісами показали... дітям

21 ЛИСТОПАДА 2024, 16:15

Сказ виявили у лося на території Чернігівського району

21 ЛИСТОПАДА 2024, 15:48

ТОП-переглядів