«Час Чернігівський» поспілкувався з Ольгою Єрмолко, провідним митним брокером Чернігівської торгово-промислової палати. Запитали про те, яким чином працює бізнес Чернігівщини із закордоном.
- Як змінилися обсяги експорту серед ваших клієнтів у порівнянні з довоєнним часом?
Обсяг експорту суттєво знизився. На це вплинула низка факторів. Передусім, зазнали пошкодження підприємства експортери, їх промислові майданчики, складські приміщення зруйновані, обладнання знищене.
З початку повномасштабного вторгнення росіян, багато спеціалістів підприємств беруть участь в захисті держави у лавах ЗСУ.
Зруйновані логістичні маршрути, в першу чергу, через зруйновану транспортну інфраструктуру. Зараз проблема експорту в тому, що бізнесу важко знайти транспорт, а ще важче - знайти транспорт за адекватною ціною.
Також не забуваємо про остаточно втрачений ринок збуту республіки білорусь та росії.
Ми фактично стали внутрішньою митницею, пункти пропуску закриті в зв’язку з російською агресією.
Суттєво здорожчала сировина та комплектуючі, зокрема з Китаю, оскільки контейнери замість портів Одеси вимушено перенаправляються до портів європейських країн, що впливає на кінцеву ціну товару та його конкурентоспроможність на ринку.
Але є і робочі контракти, їх ніхто не відміняв. Тому зараз наші клієнти закривають зобов’язання по лютому, березню, квітню. Нових контрактів вони фізично не можуть брати, тому що в них є попередні зобов’язання.
Сьогодні проблематично укласти нові контракти через нестабільний курс валют і загальну ситуацію в державі. Підписувати зараз довгострокові контракти дуже ризиковано.
- Чи можна якось допомогти бізнесу?
- Чернігівщину необхідно дотувати. Треба допомагати підприємствам, доступними кредитами на державному рівні. Це мають бути загальнодержавні програми.
Як приклад, одне з підприємств експортерів у м. Чернігів - фактичне розбомблене. У них борги по контракту, вони не можуть взяти кредит і ще потрібні кошти, щоб прибрати з території рештки бомб та снарядів, навести лад з виробничими приміщеннями, відновити обладнання чи придбати нове на заміну знищеного. Вони потребують допомоги.
Покладаються надії на створення на Чернігівщині спеціальної економічної зони для стимулювання розвитку бізнесу у прикордонній области.
- З експортом зрозуміло, що на рахунок імпорту?
- Імпорт теж має свою проблему - питання митної вартості, яку визначає митниця.
Зараз існує курсова різниця. До того ж, вартість контейнерних перевезень збільшилась у 3-4 рази у порівнянні із довоєнним періодом. І це тільки доставка, а ще ж вартість товару. Йде нарахування податку на загальну суму. Відповідно, товар дорожчає, стає неконкурентоспроможним.
- Як би оцінили діяльність Чернігівської митниці?
- Її робота покращилась, зросла швидкість митного оформлення, приділяють більше уваги. Налагоджено комунікацію. Багато стало електронних варіантів документів, єдиний митний рахунок, спростив та прискорив надходження коштів.
* * *
Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО "Разом до громадянського суспільства" і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій