Одна з топ-новин першого тижня весни - Вищий антикорсуд присудив 5 років тюрми колишньому топ-менеджеру головної повітряної брами країни «Борисполя» Євгену Дихне. Причина: збитки, яких зазнала держава в особі Фонду держмайна внаслідок занижених ставок орендних платежів, ще й оформлених в обхід самого ФДМУ. Мова йде про втрату майже 2 десятків мільйонів гривень.
1 березня колегія суддів Вищого антикорупційного суду ухвалила вирок та визнала винуватими колишнього в.о. генерального директора та начальницю однієї зі служб ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль».
Колишнього гендиректора визнали винуватим за ч. 2 ст. 364 КК України та призначили йому покарання у виді 5 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно- господарських функцій, строком на 3 роки.
Однак, він не єдиний, кому доведеться відповідати перед законом. Колишню начальницю однієї зі служб також визнали винною за ч.5 ст. 27, ч. 2 ст. 364 КК України та призначили їй покарання у виді 4 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно- господарських функцій, строком на 3 роки.
На додачу суд призначив штраф у розмірі 8500 грн кожному з обвинувачених.
Що саме ставиться у провину Дихне та його підлеглій? Порушення встановленого Законом та Статутом порядку передачі в оренду державного майна шляхом укладення попередніх договорів оренди у 2016-2017 з метою уникнення конкурсних процедур за участі Фонду держмайна України за заниженими орендними платежами, що спричинило збитки в розмірі 15 709 655 грн.
Антикорсуд ухвалив рішення стягнути солідарно з обох обвинувачених на користь регіональних відділень Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях матеріальну шкоду у розмірі 10 млн 996 тис 758 грн.
Вирок можна оскаржити впродовж 30 днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги через Вищий антикорупційний суд до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Адвокат Євгена Дихне Олексій Носов через соцмережі вже повідомив: оскаржувати, звісно, будуть. Відтак, і платити відшкодування ФДМУ сторона не хоче. Юрист зауважує: головна проблема справи у зарегульованості системи.
Юрист Олексій Носов
Суть полягає в тому, що потенційний орендар звертається до аеропорту з заявкою, де просить приміщення в оренду. «Бориспіль» розглядає цю заявку на всіх рівнях, та надає довідку про балансову вартість та схему приміщення. З цими документами орендар йде в Фонд держмайна та ініціює конкурс.
Якщо йдеться про приміщення, яке терміново потрібно аеропорту, наприклад, каса авіакомпанії, директор по напрямку пропонує укласти попередній договір, розмірковує Носов.
«В справі немає корупції. Ані суд, ані навіть прокуратура не вбачають в діях Євгенія приватні інтереси чи неправомірну вигоду. Єдина претензія обвинувачення — ціна оренди, яка за попереднім договором нижча, ніж за результатами конкурсу через 2 роки.
Але:
1. В збиток рахується термін з моменту заключення попереднього договору (тобто, ще навіть до старту конкурсної процедури) і аж до кінця конкурсу.
2. Збиток вирахувано на підставі висновку спеціаліста — оцінщика ТОВ «Гільдія оцінювачів України», який взяв вартість оренди аеропорту «Львів» станом на 2018 рік, та ретроспективно оцінив, що у 2016 році за конкурсом ціна була б в 4 рази вища. На моє запитання, чому ви не взяли вартість діючих на момент 2016 року договорів оренди «Борисполя» з ФДМ, він відповів, що йому їх не дав детектив. І якщо б дав, то оцінка була б іншою.
3. Немає причинно-наслідкового зв'язку між підписанням попереднього договору та «збитками», про які пише обвинувачення. Тобто, якщо повернутись в той час і не підписувати попередній договір оренди — кошти в бюджет не повернуться. Їх взагалі не буде, ніяких. Просто порожня площа аеропорту. Без ремонту, комунікацій та сервісу для пасажирів», - пише Носов.
Адвокат каже: кейс Дихне висвітлив певну колізію. Так, кожному аеропорту потрібні пасажири. Пасажирів приносять авіакомпанії, тобто, нові рейси. І якщо до держпідприємства звертається авіакомпанія, яка хоче терміново запустити свої рейси, в такому випадку їй потрібна тільки каса для квитків і офіс для роботи працівників.
Однак, директор літовища не розпоряджається майном, воно перебуває у підпорядкуванні ФДМУ. Бо саме тут на конкурсній основі з’ясовується хто буде орендарем, а хто ні. Та це означає втрату часу і грошей, інколи це може тягнутися місяцями.
«Виникає запитання: як в таких умовах «Борисполю» конкурувати з аеропортом Варшави, який сам розпоряджається своїм майном на власний розсуд, без Фонду держмайна, смс та реєстрацій, а просто розвиває бізнес і приносить гроші в бюджет своєї країни? Ми готуємо апеляцію. І ми доведемо, що корупції в цій справі немає. Злочину в діях Євгенія Дихне немає», - каже юрист.
"Час Чернігівський" писав про корупційні справи:
- Міський голова Дніпра Філатов хоче, щоб $2,2 млн його винагороди за повідомлення про хабар від Микитася, пішли на ЗСУ
- Справа Насірова піде в суд. НАБУ і САП завершили розслідування по рекордному хабарю
- Розкрадання бюджету під час будівництва амбулаторії в Іванівці: поліція проводить обшуки у фігурантів