Другий блок навчань для редакцій локальних медіа Чернігівської області пройшов 10–11 вересня у Чернігові. Працівники редакцій газет та інтернет-ресурсів вчилися працювати з джерелами для новин, не вестись на фейки та давати своїм читачам перевірену та достовірну інформацію. Додатковий майстер-клас включав особливості підготовку статей з тематики євроінтеграції.
– Це вже другий тренінг нашого проєкту, що включає серйозні навчальні та практичні заходи для локальних ЗМІ Чернігівської області. Редактори та журналісти вчились фактчекнігу та роботі з джерелами інформації. Для сьогоднішнього навчання ми додали ще й практикум з аналітики та моніторингу за методологією Інституту масової інформації, – розповів керівник проєкту, голова громадської організації «Асоціація регіональних ЗМІ» Олександр Назаренко.
Журналісти місцевих ЗМІ погоджуються, що для локальних медіа ключовим є довіра аудиторії. Адже часто це жителі однієї-двох громад. Якщо місцеве ЗМІ буде давати недостовірну інформацію, то втратить читачів, ЗМІ перестане існувати як таке.
Тренінг із фактчекінгу, роботи з джерелами та моніторингу на предмет джинси провела Наталія Іващенко, аналітикиня проекту InfoСrimе від Інституту масової інформації.
– У рамках проекту InfoСrimе проводиться щотижневий моніторинг 10 онлайн ЗМІ, підсумкові випуски новин 3 каналів телебачення та сторінки в Фейсбук лідерів думок. Можу впевнено сказати, що найпоширенішою маніпуляцією є неналежно маркована або взагалі немаркована реклама, політична джинса. Зустрічаються випадки використання судження журналіста, як факту, використання емоційної лексики, що теж є порушенням журналістських стандартів, – розповіла Наталія Іващенко.
Корисним для локальних ЗМІ є кейс щодо підготовки матеріалів з тематики європейської інтеграції.
– Тема євроінтеграції для регіональних ЗМІ ближча, ніж може здаватися на перший погляд. Звісно, її треба адаптувати під запит аудиторії. До прикладу, читачам районних ЗМІ цікаво буде дізнатися про те, як утеплити свій будинок недорого і правильно (енергозбереження); почитати про дівчинку-сусідку, яка пів року навчалася в Німеччині (освітні стипендії); розібратися, що ж нарешті означають ті значки на упаковці харчових продуктів (безпека харчових продуктів). Це все, і не тільки це, – у розрізі євроінтеграційного курсу України, – переконує Наталія Іващенко.
У рамках практичної частини учасники тренінгу вчились, як уникати помилок при підготовці матеріалів, користуватись перевіреними джерелами інформації.
Враженнями діляться учасники тренінгу:
Валерій Кичко, редактор газети «Вісник», проекту Ніжин.City:
– Тренінги, які проводить ГО «Асоціація регіональних ЗМІ», завжди насичені інформацією. На останньому було цікаво почути результати дослідження ІМІ про роботу сайтів і друкованих ЗМІ. Наталія Іващенко на прикладах пояснила, як працюють електронні ЗМІ, використовуючи джинсу, приховану рекламу. Такі дослідження необхідні, адже стимулюють мислити і правильно робити контент на місцях. Іноді була думка: «Як добре, що ми не потрапили в ці дослідження». Щодо розвитку медіаринку в Чернігівській області ознайомив голова Асоціації регіональних ЗМІ Олександр Назаренко. На жаль, вони не обнадіюють медійників. Пошта підвищує вартість доставки. В свою чергу, редакції не можуть підняти вартість видання. За прогнозами, друковані ЗМІ з часом припинять своє існування. Тож нам, медійникам, необхідно шукати джерела фінансування, донорів, робити якісний конкурентоспроможний контент, створювати сайти, активно брати участь у грантових програмах. Саме це і дасть можливість вижити сучасним локальним медіа. Тренінг пролетів швидко. Ми мали можливість спілкуватися, дискусувати, обмінюватися досвідом і проблемами, адже тема тренінгу болюча для всіх і всі хочуть вижити та зберегти свої видання.
Віталій Сергійко, журналіст газети «Наше слово», сайту Сусіди.Сity:
– Оскільки я маю зовсім невеликий стаж журналіста і не такий вже великий досвід участі в подібних заходах, то все, про що йшлося у виступах спікерів, для мене було цікавим. Дуже радий був новим знайомствам.
Усього проєкт охопить 20 редакцій друкованих ЗМІ (по факту – це колишні районні комунальні газети, що працюють після роздержавлення у 2016–2017 роках). Наступні блоки навчань – організація роботи редакції, монетизація контенту.
Усі редакції-учасники проєкту отримають також практичне завдання з підготовки тематичних матеріалів. А 5 редакцій отримають поглиблені консультації з підготовки стратегії розвитку медіа.
* * *