Мова йде про такого собі Андрія Курту, начебто уродженця Чернігова і колишнього випускника Ніжинського університету імені Гоголя. У мережі немає ані його біографії, ані фото, ані сторінок у соцмережах, окрім як у заблокованому Вконтакте. А після розголосу він видалив і власну сторінку на LinkedIn. Наче цієї людини і не існує… але це тільки на перший погляд.
Розслідування щодо цієї історії виклала команда російських медійників проєкту "Важные истории".
Сірий експорт з України до рф
У 2022-2023 роках російська "Авіа ФЕД сервіс" імпортувала їх як мінімум на 370 млн рублів.
Російська компанія "Авіа ФЕД сервіс" за час війни забезпечила російську авіапромисловість запчастинами як мінімум на 650 млн рублів (260 млн грн) (2022-липень 2023). Більша їх частина, на 370 млн рублів (148 млн грн) прийшла з України. Зокрема, згідно з митними даними компанія імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва Харківського машинобудівного заводу ФЕД майже на 120 млн рублів, запчастини для локаційних станцій вертольотів Ка-32 виробництва київського заводу «Радар» більш ніж на 67 млн, деталі для ремонту двигунів Ан-24 та Ан-12 виробництва «Мотор Січ» (за радянських часів – запорізьке виробниче об'єднання «Моторобудівник»), продукцію київського заводу «Артем», Харківського агрегатного конструкторського бюро, Вовчанського агрегатного заводу та інших українських підприємств приблизно на 170 млн. Були також постачання з Франції, США та Великої Британії.
Після початку бойових дій на сході України головний постачальник «Авіа ФЕД сервіс» — харківський завод ФЕД (назва походить від імені засновника ВЧК Фелікса Едмундовича Дзержинського) офіційно зупинив усі постачання до рф. Це був серйозний удар для підприємства - на рф припадало близько 70% продажів.
Російську компанію «Авіа ФЕД сервіс» було засновано у 1993 як представництво ХМЗ ФЕД, яке було афілійовано з топ-менеджментом заводу. Нинішній директор компанії Олександр Решетник народився у Луганську, навчався у Харківському авіаційному інституті, на його персональному сайті є розділ із фотографіями співробітників ФЕД.
Клієнти "Авіа ФЕД сервіс", згідно з даними держзакупівель, це міністерство оборони росії, підприємства держкорпорації "Ростех" та президентський спеціальний льотний загін "росія".
Поставки ворогу ...через ОАЕ
Ще до повномасштабної війни у 2018 «Авіа ФЕД сервіс» потрапила під українські санкції. Тому в 2022-2023 роках поставки їй йшли не безпосередньо, а через зареєстровану в Об'єднаних Арабських Еміратах (ОАЕ) у Шарджі компанію Linker.
Компанія має сайт кількома мовами, включаючи російську; там сказано, що вона спеціалізується на постачанні авіадеталей для вертольотів Мі-8, Мі-17, Ка-32 «в будь-яку точку світу». На сайті LinkedIn можна знайти профіль керуючого компанії – його звуть Андрій Курта. У профілі Курти у Вконтакті зазначено, що він проживає у Чернігові і закінчив Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. Згодом і цей профіль його власник закрив від сторонніх очей. Скрін додаємо.
Хто такий Андрій Курта?
Однак, у фейсбуці вдалося відшукати профіль чернігівця Андрія Курти, у якого чимало підписників навчалися саме у НДУ імені Гоголя.
Також попри видалені профілі у LinkedIn - Гугл-пошук за запитом «Andrew Kurta LinkedIn» видає старі світлини Андрія Курти, а також підписує Курту як генерального управляючого Linker FZE. Скрін додаємо.
Сам 45-річний Андрій Курта в інстаграмі постить чимало світлин з Городні, деякі із задоволенням беруть на репости місцеві спільноти.
Однак, як стає зрозумілим з соцмереж - пан Курта проживає у ОАЕ, постить фото з еміратів Дубаї та Аджман.
Останній допис - з польського Кракова у вересні 2023-го, дозволяє собі коштовний відпочинок на курортах Андаманських островів, а ще має сестру Тетяну Курту, яка родом з Городні і постить спільні сімейні світлини з батьком Віктором, який при близькому перегляді виявився людиною, схожою на начальника відділу житлово-комунального господарства Городнянської міської ради.
Власник компанії
Власником Linker на LinkedIn вказано Олексія Пальчика. Як з'ясували «Важливі історії», цією людиною може бути уродженець Полтави, випускник Іркутського вищого військового авіаційного училища Олексій Пальчик.
Linker отримував українську продукцію, зокрема від «Мотор Січ», чий директор В'ячеслав Богуслаєв у жовтні минулого року був затриманий за підозрою в держзраді за «незаконне постачання товарів військового призначення для російської штурмової авіації». На сайті родинної Linker компанії Amis сказано, що компанія - офіційний представник "Мотор Січ" в ОАЕ і "має всі необхідні дозволи та ліцензії".
Остання поставка Linker на адресу «Авіа ФЕД сервіс» була зроблена, за наявними у нашому розпорядженні даними митниці, у січні цього року. Після цього постачання здійснювалося через компанію «Бакайторг1» з Киргизстану, яка була зареєстрована у квітні 2023. Вона вже встигла продати "Авіа ФЕД сервіс" продукцію ХМЗ ФЕД майже на 40 млн рублів. Директор і власник «Бакайторга1» - Бакай Саадаєв. Він закінчив киргизьку державну юридичну академію, а у липні 2020 намагався влаштуватися на роботу до державтоінспекції, на той момент працюючи кур'єром у мережі ресторанів «Імперія піци».
"Важливі історії" зв'язалися з власником Linker Пальчиком. Він сказав, що постачанням до росії не займається:
«Не треба ставити мені запитання… Компанія Linker з України до росії ніколи нічого не постачала і не постачає».
На уточнююче питання, чи поставляла Linker товари для компанії «Авіа ФЕД сервіс», Пальчик сказав, що відповідати не готовий.
Директор «Авіа-Фед-Сервіс» Олександр Решетник сказав «Важливим історіям», що продукція українських заводів, яка надійшла на адресу компанії у 2022–2023 роках, була придбана його компанією раніше, у 2020–2021, і просто «лежала за кордоном». На запитання, як це можливо у випадку з поставками через «Бакайторг1», яку було зареєстровано лише кілька місяців тому, він не відповів.
З Бакаєм Саадаєвим розслідувачам поговорити не вдалося.
Джерело: «Важные истории»