В Україні паливна криза - брак бензину усіх видів відчули на собі всі, і чернігівці, і кияни. На АЗС утворилися черги.
Чернігівка Євгенія, яка з мамою нині живе в Києві, скаржиться: брак пального у столиці відчувається вже кілька днів.
- Ще 26 квітня я змогла знайти 95-й тільки на третій заправці. Сьогодні його просто нема!
Та сама історія і у Львові, Хмельницькому та багатьох інших українських містах. Віце-прем‘єрка та міністерка економіки Юлія Свириденко заспокоює: уряд все бачить і розуміє.
- На поточному тижні утворився тимчасовий відчутний дефіцит пального на АЗС в окремих регіонах України. Це відбулося внаслідок того, що протягом останніх трьох тижнів ворог завдавав нищівних ударів по паливній інфраструктурі України. Зокрема, знищений Кременчуцький нафтопереробний завод, який був основним виробником пального в Україні, а також низка великих нафтобаз операторів ринку зі значними запасами пального.
Мета країни-агресора рф – зупинити економіку України через штучне створення дефіциту пального, - говорить посадовиця.
Уряд з початку війни через Міненерго та Мінекономіки щоденно співпрацює з операторами ринку для забезпечення населення і підприємств нафтопродуктами.
Свириденко обіцяє: впродовж наступних 7 днів нестачу палива ліквідують, оскільки оператори мають законтрактовані обсязі на території Західної Європи. І нині вирішується питання завезення пального на територію України. Однак, є і ложка дьогтю.
- Дана ситуація призведе до незначного подорожчання нафтопродуктів – це пов’язано, насамперед, з більшою ціною логістики, через складні маршрути та використання кількох видів транспорту.
Нагадуємо, раніше завдяки урядовим ініціативам суттєво зменшився вплив на вітчизняну економіку різкого подорожчання нафтопродуктів на світових ринках. Зокрема, в Україні скасували акциз та зменшили ПДВ з 20% до 7%.
Тим часом у соцмережах активно чернігівці обговорюють паливну кризу. Столичний журналіст із чернігівським корінням Сергій Костеж пише, що паливна криза в Україні - надовго. Тож, і цінове зростання, і брак бензину даватиметься взнаки тривалий час. Він переконаний - пільгові ціни на пальне існуватимуть недовго.
- …в країні дефіцит бензину. Банально тому, що бензовозам є що возити, if you know what i mean, а нафтобази зараз небезпечно використовувати, як раніше. Тож буватимуть періоди, як зараз - коли кілька днів пального ніде буде знайти. Ваапщє!
Посилює дефіцит весела ініціатива уряду - хочуть повернути податки на пальне. Знову стане по 50 гривень за літр, як було на початку березня. Це посилює ажіотаж і дефіцит. Навіщо це зараз робити - загадка. Але маємо, що маємо.
Хто в темі, кажуть, що такі качелі - надовго. Зараз, можливо, бензину не буде тиждень. Цілком ймовірно. Сподіватимемось на краще, аде від деяких далеких поїздок, можливо, треба буде відмовитись.
Сергій Костеж
Сергій Костеж вважає, що всі, особливо стратегічні галузі, так чи інакше будуть накопичувати якісь НЗ по пальному. З дизелем, ймовірно, не буде так погано. Принаймні, його можна буде зустріти частіше, ніж бензин. Газ - буде, хоч на нього тепер теж будуть черги. Він дорожчатиме. Пробок стане менше.
- Що робити? Якщо є ГБО - кататися на газу.
Їздити менше, частіше лишатися вдома, продумувати маршрут. Возити з собою каністру. Якщо несподівано випадає нагода - залити повний бак і заправити її. Не панікуймо, катаймося ощадливо.
Керівник ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн вважає, що ціна за пальне по 55 грн за літр невдовзі стане реальністю.
А ще в парламенті зареєстрований законопроєкт про повернення податків на пальне. Скасування акцизу та зменшення ПДВ з 20 до 7% в середині березня знизило ціни на 10-12 грн/л. Відповідно повернення податків приведе до зворотнього ефекту. Експерт розмірковує:
- Розрахунок за формулою Мінекономіки показує, що гранична ціна на бензин буде 45 грн/л (зараз 34,10), дизпальне – 48 грн/л (38,7 зараз).
Але це ще не все. Сьогодні раніше я писав, що пального нема, що змушує окремих учасників ринку забити на «рекомендації» уряду. Тому бензин реально вже 40, а дизпальне – 45 грн/л. Тобто з повною ставкою податків реальна ціна злетить мінімум до 52 та 55 грн/л.
Іншим негативним ефектом буде газ за ціною бензину.
Тож, нині завданням номер 1 є наповнення ринку пальним. Якщо й допустити підвищення цін, то за рахунок відміни держрегулювання або його послаблення. Ціна зросте, але не так сильно, як від повного повернення податків, та й буде ефект у вигляді стимулювання наповнення ринку. Тільки після побудови нової системи постачання пального в країну через західний кордон можна буде повернутися й до держрегулювання, й до збільшення податків, вважає Куюн
Сергій Куюн