Компанія «Автострада» у жовтні 2024 року повністю завершила будівництво мостового комплексу на річці Десна у передмісті Чернігова. Там окремо відзначили, що це один з найбільших інфраструктурних проєктів країни.
Як виглядає міст зараз - можна подивитися на світлинах на сторінці компанії.
Будівництво мосту - це результат ініціативи Президента України Володимир Зеленський щодо відновлення регіону, наголосили у генпідрядника.
628-метрова споруда вже стала новою візитівкою Чернігова та має важливе значення для відновлення та розвитку регіону. А ще - це перший міст у Чернігівській області, який потрапив до Книги рекордів України.
Ціна проєкту лише станом на 18.09.23 була 4,67 млрд грн.
Також - це найкоротший шлях з київської траси прямо в центр міста. Рух першою чергою було запущено ще в травні. Відтепер працюють обидва проїзди моста - на дві смуги в кожну сторону.
«Перш ніж почати будівництво, ми забезпечили тимчасовий проїзд, відновивши старий міст, зруйнований росіянами у березні 2022 під час облоги Чернігова. Для цього розчистили дно Десни від уламків - підняли з води 400-тонні шматки металевих конструкцій. Піротехніки підривали їх під водою. Водолази розрізали ці замулені конструкції на 11-метровій глибині. Ми навіть сконструювали спеціальний тяговий пристрій, щоб дістати з річки ті уламки, які неможливо витягнути будь-яким іншим способом. Так виглядав процес відбудови старого мосту для забезпечення тимчасового проїзду на період будівництва», - звітують у «Автостраді».
За 5 місяців інженери проєктного інституту “Автострада” розробили проєкт нового моста. Його спорудження тривало майже 2 роки - за системою DESIGN&BUILD, яка дозволяє проєктувальникам та будівельникам працювати паралельно. Це надкороткі терміни. Зазвичай 2 роки триває тільки проєктування таких об’єктів.
Інженери продумали кожну деталь цього моста. Зробили його комфортним для всіх. Місцеві жителі можуть виїхати у будь-якому напрямку завдяки розвʼязкам з обох сторін моста, скористатися підземним переходом, велодоріжками та проїздами для маломобільних осіб. Житлові будинки поряд з мостом захищені шумозахисними екранами. На мачтах освітлення встановлено декоративні скляні панно із зображенням історичних пам’яток Чернігова.
Мостовий комплекс оснащено системою моніторингу, яка контролює стан елементів конструкції під час транспортного навантаження, та метеостанцією, що фіксує та відображає на табло температуру дорожнього покриття, погодні показники, сповіщення про ДТП, обмеження руху тощо.
Щоб реалізувати цей обʼєкт, фахівці Autostrada працювали цілодобово - у дві зміни по 1000 людей кожна. Було задіяно сотні одиниць власної техніки: бурові установки, палебійні машини, плавзасоби. Зокрема - зібрано унікальний козловий кран висотою 24 м та вантажопідйомністю 100 тонн. Ми жодного разу не зупиняли роботи навіть в умовах відсутності фінансування і найбільшого паводку на Десні за останні 130 років, коли річка затопила увесь будівельний майданчик і працювати можна було лише з плавзасобів.
17 жовтня 2023 мостовий комплекс на Десні було внесено до Книги рекордів України. Мостобудівельники Autostrada забетонували найдовшу суцільну монолітну прогонову будову довжиною 122,493 м. Цей процес тривав безперервно майже 2 доби.
Перед запуском руху мостовий комплекс успішно пройшов спеціальні випробування, які підтвердили точність розрахункових параметрів.
Термін експлуатації нового мосту – не менше 100 років.
Цей обʼєкт та хід його спорудження коментує відомий український інфраструктурний оглядач, член Національної спілки журналістів України Павло Авдокушин, який увесь час, що тривало будівництво - спостерігав за зведенням мосту.
Він зауважує, що від самого процесу будівництва у нього весь час, як він його оглядав, були виключно позитивні враження.
«По-перше, сам проєкт був дуже складним та цікавим з технічної точки зору. По-друге, ще на етапі креслень було зрозуміло, що міст буде дуже красивим: стане окрасою не лише Чернігівщини, але й увійде до когорти найкрасивіших сучасних мостів України. Так воно і вийшло. Естетична складова - на висоті. Ну, і по-третє, дуже професійно та злагоджено працювали мостовики та дорожники ГК "Автострада", застосовували сучасну техніку, матеріали та технології. Багато уваги приділено в проєкті безпеці руху автівок та враховані інтереси пішоходів і велосипедистів, а також і місцевих мешканців. Тих, хто живе поряд, - відгородили від дорожнього гаміру, тим, хто трохи подалі - створили зручні короткі шляхи до їхніх домівок», - ділиться враженнями Павло Авдокушин.
Інфраструктурний оглядач теж відмічає: такий великий мостовий комплекс був побудований в дуже стислі терміни. На весь проєкт початково вже відводилося значно менше часу, ніж зазвичай в Україні будувалися об'єкти подібного масштабу. Так ще й завершили його мостовики більш як на рік раніше запланованого терміну.
«Ну, і звісно, велика подяка нашим європейським партнерам, які профінансували це відновлення-реконструкцію. Як кажуть в народі: не було б щастя, та нещастя допомогло. Реконструкція цього моста планувалася тодішньою Службою автомобільних доріг (тепер - Служба відновлення) у Чернігівській області ще задовго до початку великої війни. Але хто зна, коли б реально змогли приступити до такої масштабної роботи...», - коментує експерт.
Також він говорить, що є сподівання, що незабаром будуть реалізовані плани з подальшого розширення під'їзної дороги з двох до чотирьох смуг на останній ділянці (близько 10 км) цього "парадного" шляху до міста, щоб після Перемоги мостовий комплекс почав працювати на повну потужність.
"Час Чернігівський" писав про таке: