Навчальний рік 2024-2025 в Україні розпочався у непростих умовах: тривала війна, постійні тривоги та обстріли. Крім того, через реформи освіти багатьом дітям доводиться змінювати навчальний заклад при переході до десятого класу. Приміром, у 15-му ліцеї Чернігова вчиться близько 1400 учнів. З них третина – новачки.
Наталя Кулакова
Близько 30% контингенту – дітки нові в ліцеї. Кожного року, відповідно реформи, ми набираємо 10-11 класи, в цьому році у нас 12 10-х класів. І переважно це діти з інших навчальних закладів. Звичайно, для них адаптація ускладнена. Після літа попередній матеріал повторювати, інший рівень вимог, тому що це профільний рівень освіти, а не стандартний, який діти мали в 9 класі. Інший навчальний заклад, інший колектив вчителів, все нове, - каже Наталя Кулакова, заступниця директора ліцею №15.
Підтверджують і учні: йдучи до нового навчального закладу, хвилювались.
Вікторія
9-й клас я закінчувала в іншій школі, 35-й. Було достатньо важко прийти 1-го вересня. Був страх, нерозуміння – що буде, які будуть вчителі, який буде клас. Зараз адаптувалась і мені дуже подобається клас і як пояснюють вчителі. Школа сама велика, подобається тут ходити, роздивлятись класи. Важко після літа згадувати матеріал, що був з 9-го і з інших класів. Але не скажу, що важко, більш-менш стабільно, - говорить Вікторія, учениця 10-го класу.
А от одинадцятикласникам простіше. Майбутніх випускників педагоги готують до Національного мультипредметного тесту (НМТ), тому роблять акцент на тих предметах, які будуть на тестуванні.
Катерина
На мою думку, в цьому році набагато легше вливатись у навчальний колектив, тому що в тому році я була новенька в цій школі, 9-й клас я закінчила у 11-му колегіумі, а зараз я перейшла. 10-й клас був для мене трішки важкий, тому що нові вчителі, новий колектив, не знаєш, як до них з-вернутися, яка буде шкільна програма, які є потреби, що треба виконувати, у вчителів є свій рівень оцінювання, треба було звикнути. Загалом у цьому році стало набагато легше навчатися, тому що почалась змішана форма навчання і ми перші 5 уроків сидимо в школі, до 12-ї години. Такі, найважливіші уроки. А такі, яких нема на НМТ, зарубіжна література, ми переходимо додому, - розповідає Катерина, учениця 11-го класу.
Оскільки в Україні триває реформа освіти, навчальні програми зазнають поступових змін. Цього року оновились програми для 7-х класів.
Ідуть зміни на рівні держави, іде реформування системи освіти, продовження реформи НУШ. У 7-х класах в цьому році по всій Україні запроваджується програма Нової української школи, ми тільки в серпні отримали програми, відповідно яких будуємо плани. Це змістило момент нашої готовності, серпень був дуже напружений. Але на третьому тижні вересня ми входимо в нормальний режим. Я вважаю, колектив адаптувався і темп набрали, - говорить Наталя Кулакова.
А от для старших класів змін майже нема, кажуть вчителі.
Микола Цибулько
Програма яка була, так і є. Хіба що коли говорити в майбутньому, коли НУШ добереться до 10-11 класів, можливо, ми там побачимо якісь зміни. Зараз йдемо по тій програмі, яка була й раніше, - каже Микола Цибулько, вчитель інформатики.
Головною проблемою в навчанні залишаються постійні повітряні тривоги, під час яких доводиться спускатися в укриття. Це збиває з ритму, кажуть учні.
Зранку достатньо важко потім їхати. Дивитись, коли тривога закінчиться, потім їхати до школи. Це все займає час і це енергію забирає. І так само в школі: тільки налаштувався на процес навчальний і тут тривога, вона у самий важливий момент може бути, - зізнається Вікторія, учениця 10-го класу.
На повітряні тривоги нарікають і вчителі. Кажуть: хоча здебільшого адаптувались до таких умов, все ж нічого позитивного у постійних спусках до укриття нема.
Буває таке, що, наприклад, декілька класів на одній паралелі. Комусь ти розповів, комусь ні, хтось бачив, хтось не бачив. Проблеми з організацією, бо не можеш синхронізувати знання, що кому дав. Потім безпосередньо сам навчальний процес переривається. Дехто пропускає, дехто не може зосередитись. Тобто позитиву тут жодного немає взагалі, - розповідає Микола Цибулько, вчитель інформатики.
Зараз, згідно рекомендацій Міністерства освіти, пріоритетним для шкіл залишається очне навчання з можливістю впровадження змішаного формату, тобто поєднання очних занять із дистанційними. Наразі, за даними Міносвіти, дистанційно в Україні навчаються близько 600 000 учнів, ще 400 000 перебувають за кордоном, але продовжують дистанційно вчитись в українських школах.