Чиновники з високими посадами частіше, ніж середньостатистичні громадяни, купують автомобілі та нерухомість. Як їм це вдається - аналізувало видання «Економічна правда» із посиланням, зокрема, і на матеріали «Часу Чернігівського».
31 березня завершилася кампанія з декларування державними службовцями доходів за 2024 рік. ЕП проаналізувала звітність більшості топчиновників, серед яких урядовці, митники, прокурори, податківці, керівники департаментів та управлінь.
За 2024 рік вони придбали суттєво більше активів, якщо рахувати на тисячу осіб, ніж пересічні громадяни.
Умовам деяких угод можна лише позаздрити, пише видання.
Приклад – дружина екс-начальника управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Держпродспоживслужби в Чернігівській області вказала вартість Toyota RAV4 2021 року 11 тис грн. У 2024 Державне бюро розслідувань затримало на хабарі одного з начальників управлінь цієї служби. Видання "Час Чернігівський" писало, що це був Віктор Кульбако, начальник Управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Держпродспоживслужби. Саме в його декларації на дружину оформлений згаданий автомобіль за такою ціною.
Віктор Кульбако
Однак, Toyota RAV4 2021 року є в деклараціях Кульбака за 2022, 2023 та 2024 роки. І залежно від року декларації змінювалася і зазначена вартість машини.
Так, у декларації за 2023-й (звітний період - 2022), вказано, що авто, яке належить Аллі Кульбаці, має еквівалент вартості 817 817 грн (набуття права власності - 5.04.2021). Така сама ситуація і у декларації за 2024-й рік (звітний період - 2023). А от у 2025 (звітний період - 2024) авто Toyota RAV4 2021 року, яке належить пані Кульбако (набуття права власності - 2.03.2024) вже коштує 11 тис грн.
Заповнюють абияк?
У Економічній правді підмічають: декларанти ніколи не вирізнялися педантичністю в заповненні звітів про власний майновий стан, про що свідчить аналіз від видання Texty. Документи, за недостовірність даних у яких передбачена відповідальність, рясніють помилками та неточностями. Проте не виключено, що й фальсифікаціями.
Щоб оцінити, наскільки ці випадки масові, видання зібрало з різних профільних сайтів оголошення про продаж автомобілів (бренд і модель), їх ціну в грудні 2024 року і рік випуску.
ЕП знайшла ринкові відповідники для більш ніж половини з 3,5 тис. автомобілів, придбаних і задекларованих топчиновниками впродовж 2024 року. Результати засвідчили суттєво нижчу – у середньому на третину – вартість автомобілів у деклараціях порівняно з оголошеннями.
Найбільше різниця між ринковою ціною та вказаною в декларації вартістю проявляється залежно від того, новий це автомобіль (2023-2024 років випуску) чи вживаний.
Перші зазвичай купують у салонах в офіційних дилерів, де набагато важче приховати вартість угоди і де має працювати фінансовий моніторинг. Ціни на них відповідають ринковим.
Інша ситуація – з уживаними транспортними засобами. У середньому вартість такого авто на 34% менша, ніж ринкова. Їх сумарна декларована вартість становить 752 млн грн, тоді як відповідно до оголошень мала б бути близько 1,3 млрд грн.
Це може свідчити про розрахунки в таких угодах готівкою, умисне приховування реальної вартості покупок для уникнення оподаткування, приховування нелегальних доходів і намагання "підлаштувати" спосіб життя до рівня офіційних доходів.
За даними головного сервісного центру МВС, якщо вартість придбаного автомобіля не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (499,6 тис. грн), то в такому випадку розмір збору на обов'язкове державне пенсійне страхування становить 3% від його вартості. Якщо від 165 до 290 прожиткових мінімумів (878 тис. грн) – то 4%, а якщо перевищує цю позначку – то 5%.
Авторка: Євгенія Замковська
"Час Чернігівський" писав про таке: